Recension av Bad Neighbours

År: 2014
5/5 2014
Recenserad av Albion1
D
et här är en film om ungdomar, fördomar, våld, sex och rock ’n roll.

Samförståndet är väldigt bra mellan skådespelarna Seth Rogen och Rose Byrne i rollerna som Mac och Kelly, ett ungt gift par som har flyttat ut till förorten för att deras dotter ska få en lugn och fin uppväxt. De försöker anpassa sig i rollen som unga föräldrar med de naturliga förändringar det innebär för deras sex- och sociala liv.

I en rolig scen när de försöker sig på sex blir de störda av att deras baby tycks betrakta dem, vilket gör att de kommer av sig. I deras sexliv efter babyn, är Max förvånad varje gång de har sex på någon annan plats än i sovrummet. Det är så filmen börjar, men stämningen ändras radikalt när Delta Psi Beta studentförening, som leds av den självsäkre, men dock inte så smarte president Teddy (Zac Efron) och hans klipske vicepresident Pete (Dave Franco) flyttar in bredvid.

Studentföreningens inflyttning tvingar Mac och Kelly att inse att de inte längre är vare sig unga eller hippa, ett faktum som understryks av att universitetskillarna kallar dem för ”gamlingar”. I början blir Mac och Kelly inbjudna till sina nya grannar till en ravefest, trots att de ursprungligen hade gått dit för att klaga på oväsendet.

Det slutar med att paret frossar på magiska svampar och blir borta hela natten. Det här får dem att känna att de fortfarande kan festa med ungdomar och inte är så hopplöst ute som de hade trott. Men fest på fest följer, utan Mac och Kelly, och till slut ringer de polisen anonymt (tror de!). Detta är tvärtemot den överenskommelse de hade med Teddy, om att först ringa honom och inte polisen, men nu är de så utmattade av sömnlösa nätter på grund av oljud och Teddy har inte svarat i telefon. Det här är vändpunkten. Inte vänner men definitivt ovänner. Motsättningar och aggressioner uppstår på båda sidor och krig förklaras.

Lisa Kudrow (från Friends) gör en fin rollprestation av den osympatiska dekanen som Mat och Kelly vänder sig till, när de vill bli av med sina störande grannar.

Scenen som tilltalade mig mest är när studietiden är förbi, och Teddy jobbar för Abercrombie & Fitch och står avklädd till midjan utanför affären för att locka in kunder. Mac råkar gå förbi och ser honom, och de börjar prata och plötsligt tar Mac också av sig på överkroppen och står bredvid Teddy och visar stolt upp sin fläskiga bröstkorg och mage som en motsats till Teddys nästintill perfekta kropp. Men trots allt uppskattar Teddy att Mac också kan få människor att komma in i affären genom att bara vara Herr Lagom.

Om man gillar svordomar, ömsom viskade ömsom skrikna repliker av nästan alla i filmen, slapstickvåld och smaklösa skämt, nakenhet och penisar som huvudsakliga diskussionsämnen plus massagestavar i alla former och storlekar, i så fall är det här filmen för dig. För den här recensenten som inte tillhör målgruppen, som måste vara de som inte har fyllt 25 år var det inte en film jag kunde uppskatta eller skratta åt. Jag kunde inte lämna biografen tillräckligt snabbt.

Albion1 0 har röstat

av Albion1