Recension av Never Let Me Go

År: 2010
28/3 2011
Recenserad av Andy_B
W
hy didn’t they just run away?

Den frågan ställs överallt på forumet på IMDB för “Never let me go”. Och ja, det kanske man kan fråga sig?

Filmen bygger på japan-engelska Ishiguros roman från 2005 med samma namn. Hans tidigare roman “The Remains of the day” filmatiserades 1993 av Ivory/Merchant. Brittiske Alex Garland, författare (The Beach), numera mest manus (28 Days Later, Sunshine) står för manus.

Jag kan personligen inte förlåta Garland för den andra halvan av ”28 Days Later” som är genomuselt skriven. Även ”Sunshine” lider av det där lite överförklarande och lekmannafilosofierandet som jag aldrig gillat hos honom även om ”Sunshine” helhetsmässigt är en väldigt bra film. Men jag tror han kan vara på väg att mogna lite.

”Never let me go”, regisserad av musikvideoregissören Mark Romanek (One Hour Photo), är ett steg I rätt riktning men har även den lite av nått töntigt över sig, ett lite förenklat berättande, som förstör helhetsbilden. Dock skall tydligen Ishiguro själv vara nöjd med filmatiseringen.

I filmen följer vi Kathy, Tommy och Ruth som alla tre växer upp på en internatskola på engelska landsbygden på 70-talet. Världen ser inte riktigt ut som vår, människans medelålder har stigit till 100 år tack vare inhumana (?) experiment. Vad för hemlighet bär skolan på och hur påverkas dessa tre liv och deras kärlek till varandra av den värld de lever i?

Man skulle vilja dra ett Wong Kar Wai-filter eller kanske ett Anh Hung Tran-filter (Tran nu för övrigt aktuell med filmatiseringen av ”Norwegian Wood”) över hela filmen. Låta bilder tala lite mer, låta tystnaden göra sitt och våga vara lite mer ”mystisk”. Då hade detta kunnat bli perfekt.

Utmärkt skådespeleri från hela ensemblen räddar bara nästan de irriterande nämnda bitarna med manus och dialog. Allt går också lite snabbt i filmen, hela tre livsöden skall ju berättas. Detta funkade säkerligen bättre i bokform.

Hursomhelst, vi får följa de tre till slutet i deras kamp för att bli tillfreds med en situation som de inte själva valt, som inga människor väljer, nämligen den att vår tid är begränsad och att vi alla någon gång kommer att dö.

Plötsligt blir den flitigt ställda frågan från IMDB’s forum banal:

Why didn’t they just run away?

Andy_B 15 har röstat

av Andy_B