Betyg idag: 1 728 Besökare idag: 4 110

År: 2007
28/2 2008
Recenserad av crawler
D
e senaste åren tycks bröderna Coen allt mer ha övergett ambitionerna att berätta något eget, till förmån för utforskandet av (oftast) sedan länge slumrande genrer. Visserligen har pastischen alltid legat dem varmt om hjärtat, och de är troligen oslagbara i utförandet, men på senare tid har det börjat kännas aningen urvattnat. Regelrätta stilövningar har avlöst varandra och nådde kulmen med den bleka nyinspelningen av ”The Ladykillers”. De har målat in sig i ett stilistiskt hörn, ungefär på samma sätt som Quentin Tarantino, eller Tim Burton för den delen, håller på att göra.

Ur det perspektivet framstår ”No Country For Old Men” ännu mer som ett smärre mästerverk. Det här befinner sig nämligen på en helt annan nivå än, faktiskt, något de goda bröderna tidigare åstadkommit. Om det inte vore så ostigt medelålders, så skulle jag säga att de mognat ordentligt. Plötsligt har de bestämt sig för att göra en film som bär sin egen historia, utan krusiduller och rakt upp och ner. Borta är de sedvanliga överskruvade karaktärerna och situationerna. Borta är de uppenbara metablinkningarna till det forna Hollywoods glansdagar, som de tycks ha sådan förkärlek för. Och på bioduken uppenbarar sig således en film som sträcker sig långt utanför biodukens kanter. En ytterst simpel historia som likväl förvandlas till en episk allegori över USA och västerlandet.

Grundkonflikten har vi sett otaliga gånger förut. En ensam och tystlåten man, Llewelyn Moss (Josh Brolin), hittar en väska full med pengar. En annan ensam och tystlåten man, Anton Chigurh (Javier Bardem), vill ha den tillbaka. Det är en klassisk amerikansk historia, en modern western, och det är just därför det fungerar så bra. För ur denna simpla kärna lyckas bröderna Coen suga det absolut mesta. Josh Brolin är den vanlige mannen som ställs inför moraliska val, och precis som vem som helst lyckas välja fel oftare än inte. Javier Bardem är en personifiering av det psykopatiska våld på vilket västerlandet byggt sin grund. I detta rör sig bröderna Coen in på de tematiska territorier som David Cronenberg utforskat med sina två senaste filmer (utan att dra jämförelsen längre än så).

För att återgå till Javier Bardem. Han är magnifik. En mer fulländat gestaltad psykopat får man leta sig långt bak i filmhistorien för att finna. Med sin inte helt smickrande pagefrisyr och förkärlek för att tryckluftsmörda alla han stöter på, fyller han ut bioduken totalt. Anton Chigurh är den enda i ”No Country For Old Men” som lever efter sina principer, hur sjuka de än kan verka. Llewelyn Moss faller utan att blinka för girigheten. Tommy Lee Jones polis har för länge sen gett upp hoppet om att världen kan bli en godare plats. Detta faktum gör också att Chigurh på något märkligt sätt framstår som den mest karismatiske. Han är bortom ondhet och godhet, snarare är han mer lik en naturkraft. En logisk extrem i samhället.

Hantverksmässigt har bröderna Coen överträffat sig själva. Fotot är makalöst vackert i all sin enkelhet. De använder sig av naturen och miljöerna på ett alldeles fantastiskt vis, låter bilden säga långt mer än munnen, och använder sig i princip inte alls av musik. Resultatet blir en lugn och meditativt långsam film, trots ibland fartfyllda och extremt våldsamma scener. Vist nog har de dessutom skalat bort det mesta av den humor som tidigare alltid stått på deras sida. Allt detta leder till att ”No Country For Old Men” är brödernas i särklass mest fulländade film hittills.

hampushoney 39 har röstat
Laszlo Kovacs 43 har röstat