Recension av No Strings Attached

Ã…r: 2011
11/4 2011
Recenserad av blue velvet
R
elationsbaserade komedier om veliga par som aldrig vågar komma till skott är som bekant inget nytt, utan snarare en ganska urholkad genre där vi fått vänja oss vid nästan buskis-artade kalkonproduktioner, där slutintrigen alltid mynnar ut i en David och Goliat-fajt mellan den goda medelklassen och den onda och självgoda överklassen, om vem som slutligen ska vinna Askungens gunst. När nu Ivan Reitman som har kultförklarade ”Ghostbusters” och ”Twins”, men även kalkoner som ”Dagissnuten” på sin meritlista, så bjuds det inte heller här på några större överraskningar.

Vi får följa Adam (Ashton Kutcher) och Emma (Natalie Portman) som ingår en djupare vänskapsrelation där sexuella attraktioner blir en dominerande ingrediens. Det sätter deras vänskap på prov då framförallt Adam visar tendenser på att han vill gå steget längre i deras relation, men där Emma visar raka motsaten. De ingår ett avtal där deras sexuella relation skall fortlöpa, dock under fria omständigheter viket kommer sätta bådas känslor på spel gentemot varandra.

Efter en relativt lyckad prolog som utspelar sig femton år bakåt i tiden, där vi får ta del utav Adam och Emmas första möte med varandra, så flyttas vi raskt sex år framåt i tiden och hamnar mitt i ett klichéartat studentparty där öl-slangarna sugs av med omsorg, och där en dum blondin ställer sig på ett bord i endast t-shirt och utmanande trosor som det står ”Whore” på baktill och skriker ”hey let´s party” till partyprissarnas stora jubel, vilket får mig att grina illa.

Sedan radas det upp av klichéartade händelser. Här möter vi Sam (Ben Lawson) som filmens Goliat, när han står och redogör för Adam att kasta in handduken när det gäller att vina Emmas gunst, då han endast kan erbjuda ett ruckel till bil, och endast vara medelinkomsttagare och att Sam själv har allt som krävs för att ge Emma en tillfredsställande tillvaro. Vi har Adams fåfänga och utflippade fader (Kevin Kline) som är en framgångsrik programledare, och som enbart raggar på lammkött, och som visar sig dejta Adams ex-flickvän till sin sons stora förfäran.

Reitman har plockat fram all tänkbar övergiven skåpmat och snickrat ihop ett nästan rakt igenom pinsamt alster där Portman och Kutcher gör allt i sin makt för att hålla nervtråden vid liv. Men tyvärr så blir det inte så spektakulärt och romantiskt att erfara det som ska framstå som det sockersöta parets dejt på en minigolfbana, där Emma lyckas göra hole i one på varje slag till alla golfspelandes stora förtjusning. Och det blir inte till så mycket hjälp att kung Elvis bidrar med filmmusik i form av härliga bossanova-rytmer under några snabba scenklipp med sexuellt anspråk, utan här är det bara att konstatera att Reitman missat poängen med vad som utgör en lyckad romantisk komedi. Det lilla plustecken som filmen bidrar med är att det hysteriska buskis-tempot som annars är så vanlig i denna genre har uteslutits. Här löper allting fram i ett ganska makligt och behagligt tempo vilket gör att det inte känns allt för olidligt att ta sig igenom detta miserabla verk.

blue velvet 6 har röstat
Jules4893 2 har röstat