Recension av Noah

År: 2014
7/4 2014
Recenserad av saggesaliv
W
aterworld från 1995 är en film jag gillar väldigt mycket - Kevin Costner flyter runt på en flotte i en post-apokalyptisk värld där polarisarna smält och jorden består av vatten. Framåt slutet kommer han fram till Dryland, drömmen bort från vattnet - det torra landet. Waterworld är bara en av filmerna jag tänker på under den stora sörja av berättelser som framkommer i Darren Aronofskys tolkning av bibelberättelsen Noah.

Jag var väldigt intresserad innan Noah att se vad Aronofsky skulle göra av denna berättelse. Aronofsky, som var anledningen att jag överhuvudtaget var intresserad att ge denna filmen en chans, har bara producerat kvalitetsrullar under sin filmkarriär och mästerverk som Black Swan och Requim For A Dream har kommit ut från hans sinne. Noah däremot, är ingenting mot hans tidigare verk och jag finner mig själv vikande av skratt med en tår i ögat av hur fult det verkligen var flera gånger under filmens gång.

Jag är verkligen riktigt kluven efter denna upplevelse. Inuti biosalongen, så sitter på min högra sida, två stycken killar som sitter och verkligen bokstavligt talat viker sig av skratt åt filmen, de skrattar och skrattar och skrattar åt alla de uppenbara klichéerna och diskuterar högt hur fruktansvärd filmen är. På min vänstra sida så sitter en kvinna som vid några tillfällen är rörd till tårar av den vackra berättelsen hon nyss har fått bevittna - jag är ännu mera kluven. Av respekt för den, som jag förmodar är högt troende, kvinnan, vill jag inte sitta och gapskratta åt filmen - samtidigt som jag vid vissa tillfällen verkligen inte kan låta bli att hålla mig från skratt på hur otroligt dåligt gjord denna filmen verkligen är.

Det finns inte mycket i denna filmen som ens är ett dugg trovärdigt. Den är så otroligt flyktig och vissa delar känns så otroligt malplacerade. Helt plötsligt, i en biblisk berättelse, så dyker Ray Winstone upp med en svetsmask och smider järn - jag bara sitter med ett stort gap och undrar vad fan detta egentligen är. Vid ett annat tillfälle, så leder Ray Winstone en armé som slåss med stenjättar - som sköld så använder armén korrugerat plåttak, som för övrigt uppfanns först på 1820-talet. Återigen så sitter jag där med vidöppna ögon och undrar om det är en nedtonad parodi på bibeln som Aronofsky försöker visa oss.

Anthony Hopkins spelar en föråldrad bärälskande Methuselah, som låter sig ätas av syndafloden, samtidigt som han mumsar på just ett bär. Han är onödigt malplacerad och gör inget annat än en parodi på sig själv. Inte heller protagonisten Russell Crowe övertygar någonstans som en tjurig plikttrogen Noah.

När Emma Watson ska ge födsel åt sina barn, efter att helt magiskt blivit botad från sin sterilitet, så faller i princip hela filmen pladask, satan vad fult och otroligt hon gör det. Denna långa plågsamma födelsen är även ihopklippt med fighting scener mellan Russell Crowe och Ray Winstone - opassande och riktigt dåligt gjort, det är en riktigt dålig smak i munnen jag får efter denna scen. Aldrig har jag väl sett på maken till en sådan bekväm förlossning. Emma Watsons ansiktsuttryck som lika bra hade kunnat användas som scen till ett fullbordat samlag, är fullständigt horribla och skämskudden åkte fram med råge.

De stora stenjättarna, som egentligen var ljusänglar fångade i sten på grund av att de syndat mot Gud. Var ganska roliga faktiskt, jag uppskattade dem när jag väl insett att jag inte kunde ta filmen seriöst. Visst fan påminner de även lite om Enterna i Lord of the Rings. Fina specialeffekter och småroliga dialoger, mycket mer än så var det inte.

En sak går inte att förneka om denna filmen - den är vacker. Fotomontagen som finns med i filmen, som bland annat visar på hur en magisk bäck flyter igenom land och rike, samt på hur människan svek gud genom att synda och bruka sina krafter till fri vilja - är faktiskt mycket vackra och en stor njutning för ögat. Även på slutet, när det inte används datoranimerade djur utan sekvenser av riktiga djur är också riktigt vackra. De isländska öppna landskapen gör sig mycket fina de också.

Min besvikelse på Noah är enorm, jag hade stora förväntningar med Darren Aronofsky bakom kameran men allting faller platt med malplacerade, onödiga scener och dialoger, ful oautentsik kostym samt kliché efter kliché efter kliché. Det snygga fotot balanserar upp filmen och gör den inte till en total plåga att ta sig igenom. Ganka snabbt in i filmen insåg jag att det var dags att ta av sig kritikerglasögonen och kolla på filmen med en stor nypa salt samt ta sig an den med en stor nypa humor istället.

Av mig får filmen betyget 2/5.

Ejdetjejen 2 har röstat
Mat1az 2 har röstat