Recension av Nosferatu

Ã…r: 1922
19/9 2005
Recenserad av djonipony
N
osferatu är en berömd stumfilmsskräckis från tidigt 20-tal. Favorit bland kritikerna och med på IMDb:s lista över tidernas 250 främsta verk.

F. W. Murnaus film handlar om en tysk kille som ger sig ut på en resa. Någon utförlig beskrivning av vad resan går ut på får vi tyvärr inte. Men det är ju en stumfilm, så ett mästerverk är det förstås ändå – goes without saying.

I vilket fall som helst så plockas mannen upp av en vampyr , som erbjuder honom lift till sitt slott.
Mannen tackar ja.

Sedan går det upp för vår ”hjälte” att hans värd inte är någon ”Average Joe”. Bland annat ser han vampyren, i en komiskt dåligt stop-motion-animerad scen, lägga sig i en kista på en hästvagn och åka iväg.

Vad som följer är en kamp för överlevnad och mot vampyrens starka inverkan på folks psyken.

Filmer är som vin – konnässörerna anser att de blir bättre med åren. Jag föredrar att smaka, istället för att bara citera Bengt Frithiofsson.

Det är därför Nosferatu – med sina 83 år på nacken – ses som ett mästerverk av många.

Hade den gjorts år 2005 hade det låtit lite annorlunda.
Pelle, 5 år, hade knappast kissat på sig av rädsla vid synen av Max Schreck.
Filmen hade varit barntillåten på bio.
Få hade kallat den mästerverk.

Om man har med gamla verk på listor över tidernas bästa filmer, tycker man uppenbarligen att de kan jämföras med filmer från vår tid.

Därför köper jag inte argument som ”Effekterna var bra på DEN tiden” eller ”Det är ju en klassiker” och så vidare.

Jag kunde inte bry mig mindre om vad ANDRA tyckte - 60 år innan jag föddes.

Det väsentliga är hur JAG upplever filmen och jag tycker:
*effekterna var under all kritik
*skådespelarinsatserna var överdrivna – inte minst tjejen som går i sömnen med utsträckta armar (sett förr?)
*musiken klantigt använd (actiontempo i en scen där en man sitter vid ett mikroskop, t.ex.)
och spänningen och humorn uteblev totalt, till utrymme för bl.a. en helt onödig kärleksstory.

Jag respekterar dock regissören Murnau.

Han gjorde en film anpassad för en 20-talspublik. Precis som dagens filmskapare gör filmer för dagens publik. Vem vill vänta 100 år på ett erkännande?

Ingen kan kräva att folk ska finna den underhållande 80 år senare, allting är så annorlunda nu än det var 1922.

På den tiden hade folk inte mycket att jämföra med (och Murnau hade inte mycket att inspireras av, vilket nog är en förklaring till filmens låga underhållningsvärde) och det har kommit så mycket annat (mer våldsamt och skrämmande) i skräckgenren sedan Nosferatu såg dagens ljus, så det vore ju konstigt om någon fann filmen spännande idag.

Man måste kunna erkänna en films storhet utan att höja den till skyarna. Man måste kunna säga:
-Okej, jag tyckte inte den var så bra, men jag kan ge den ”cred” för att den gick hem hos dåtidens publik.
Då har den gjort sitt jobb.

Da Vincis flygmaskin var spännande för ett halvt millennium sedan – inte jämfört med 747:an.

Telefonen var cool för 100 år sedan – idag har alla mobiler.

Videokassetten var hipp för 20 år sedan – nu har vi DVD.

Lite samma sak med Nosferatu – kanske en bra grund för framtidens skräckfilmer (vilket den i sådana fall ska ha respekt för), en diamant som kommande generationer fått turas om att slipa, men ett mästerverk IDAG?
-Knappast.

Stygga-Vargen 1 har röstat