Recension av In Time

År: 2011
13/11 2011
Recenserad av yajirobi
I
en alternativ framtid har mänskligheten blivit genmodifierat till att sluta åldras vid 25 års ålder. Därefter lever du på lånad tid, tid har nämligen blivit den nya valutan. Den rike har tid nog att leva för alltid medan den fattige endast har ett dygn i taget.
Huvudrollskaraktären Will Salas spelas av Justin Timberlake som är en fattig arbetargrabb som varje dag går till fabriken för att tjäna tillräckligt för att kunna leva ytterligare 24 timmar. Då han räddar en mycket rik man från ett tidsrån får han dennes tid i gåva strax innan denne tar livet av sig. Will gör med sin nyvunna tid en resa till samhällets finare skikt samtidigt som han efterspanas för mordet. Han möter överklassflickan Sylvia och tillsammans försöker dom jämna ut rättvisan i samhället genom att ta från de rika och ge till de fattiga.

Den ojämna fördelningen av tid har givetvis paralleller till den ojämna fördelningen av resurser vår egen värld präglas av och filmen har en intressant grund. Vi känner igen det dystopiska temat från en rad filmer men premisserna i In Time tycker jag ändå är ganska originella. Klassamhällets problematik ställs på spets när tiden och därmed livet på ett så direkt sätt blir en handelsvara. Tyvärr utvecklas inte denna problematik särskilt mycket utan regissör Andrew Niccol tycks vara nöjd med att berätta en sorts modern Robin Hood-historia som inte rör upp några starkare känslor.

In Time är absolut inte en dålig film i jämförelse med mycket som görs men känslan av det kunde gjorts så mycket mer med materialet går inte att skaka av sig.
Timberlake i huvudrollen är ingen favorit men gör det här okej. En som däremot verkligen lyfter filmen är Cillian Murphy i rollen som tidsväktare. Det är en roll som hade kunnat få mer plats och lyfts in mer i filmens politiska sammanhang.

In Time är överlag en bra actionfilm med en spännande framtidshistoria som grund. Tyvärr lämnar genomförandet lite i övrigt att önska.

annihilat0r 7 har röstat
yajirobi 8 har röstat