Recension av Nymphomaniac

Ã…r: 2013
27/1 2014
Recenserad av claudiomarino
D
en skandalomsusade demon-regissören Lars von Trier är tillbaka med den omskrivna Nymphomaniac. Filmen är den sista delen i vad som kommit att kallas för Depressions-trilogin och den levde upp till mina minst sagt höga förväntningar.

Filmerna ”Nymphomaniac Vol I” och ”Nymphomaniac Vol II” inleds med en ansvarsfriskrivning som meddelar att filmerna är censurerade versioner gjorda med Lars von Triers godkännande, men helt utan hans inblandning.

Sexmissbrukaren Joe (Stacy Martin och Charlotte Gainsbourg) återberättar historien om hennes sexliv för den lärde Seligman (Stellan Skarsgård) efter att denne hittat henne medvetslös i en gränd utanför huset där han bor. Hon delar in sin berättelse i åtta kapitel. Det första börjar där hon som barn hittar sin sexualitet och börjar utforska den, därefter följer kapitlen en kronologisk ordning som leder fram till filmens nutid.

Joes historia genomsyras av självhat och synd - något som Seligman försöker motbevisa henne, genom paralleller till litterära verk, religion och historia. Deras möte liknar snabbt mötet mellan en psykolog och dennes klient.

Filmens marknadsföring har kantats av ord som pornografi, moral, stuntpenisar och effektsökeri men den som väntar sig något mer grafiskt än depressions-trilogins första film Antichrist, kommer att bli besviken. Åtminstone av denna nedkortade version. Lars von Trier själv har inte gjort några intervjuer sedan det kontroversiella uttalandet i Cannes 2011, som resulterade i att han stämplades som persona non grata. Skarsgårds svar på frågan om hur sex används i filmen emellertid (som löd: ”... It shouldn’t be stranger to see a dick enter a cunt on film than it is to see a spoon enter a mouth…”) sammanfattar det hela bra.

Nymphomaniac är till bredden fylld av symbolik och referenser (inte minst till von Triers egna verk). Den är politisk på många sätt och man kan applicera många teorier på den, men det som slår ann hårdast är den starka feministiska vinklingen och uppgörelsen mellan sex och moral.

Skådespelar-ensemblen imponerade på papper och levde upp till mina förväntningar - Gainsbourg är fantastisk! Fotot är medvetet spretigt men vackert, allt från de konstnärliga montagen till stock-fotot. I vanlig ordning är det sparsmakat med musik, Rammstein sätter sin hårda och kalla prägel i filmens öppningsscen.

Jag längtar redan efter den 330 minuter långa versionen!

Skriven av: Claudio Marino

saggesaliv 0 har röstat