Recension av O Brother, Where Art Thou?

Regissör: Joel Coen, Ethan Coen
År: 2000
5/6 2005
Recenserad av Fernau
O brother, where art thou?” är gjord av bröderna Coen. Filmen är en intertextualitet av Homeros Odyssén. Detta märks ganska tydligt då personerna i filmen är avspeglade från olika varelser i Homeros berättelse. Några exempel på detta är Cyklopen, som i filmen är kallad Big Dan. Big som kan symbolisera han storlek och ögonlappen han bär som ska visa att han bara har ett öga, precis som en cyklop. Ett annat tydligt exempel är Sirenerna, som precis som i Odyssén med förförisk sång ”hypnotiserar” männen.

Filmen utspelar sig i den amerikanska södern på 1930talet. Den handlar om tre förrymda fångar, Delmar, Pete och Everett Ulysses, som är på jakt efter ett gammalt rånbyte som Ulysses gömt. Under resans gång så hinner dom träffa många färgstarka personligheter och dom dras med i ett långt och spännande äventyr. Samtidigt som dom ska leta reda på det undangömda rånbytet så jagas dom av sheriffen Cooley som är fast besluten om att den förrymda trion ska tillbaka in i fängelse.

Filmen är underbar rätt igenom, men som vanligt skaffar man sig en del favorit scener. En av dom är när dom stannar vid en radiostation för att spela in en låt, dom har fått hört talas om att en man inne på radiohuset betalar bra för folk som sjunger låtar i hans ”kanna”. Glädjen rusar i denna scen och musiken är jättebra och svänger ordentligt. Musiken som helhet i denna film är underbar och lyfter filmen högre en vad den redan är.
En annan scen som jag fastnat för i filmen är när dom sitter och grillar i skogen, helt plötsligt så hör dom vacker sång och massor med vitklädda människor bara går förbi. Dom går ner till floden för att bli döpta. Delmar (Tim Blake Nelson) blir alldeles tagen av det hela och kutar ner i vattnet och blir frälst, från och med nu har hans nya liv börjat. Hans dumheter som han begått är nu borttvättade. Den scenen är så vackert gjord, sången som sprider sig i skogen (återigen kommer den fantastiska musiken), dom vitklädda människorna i det varma vädret och Delmar som får starta ett nytt liv.

Personerna i filmen är oerhört bra spelade tycker jag, det känns verkligen som karaktärerna i filmen finns på riktigt och inte är skapade. Några av karaktärerna i filmen har dock blivit mina favoriter.

George Clooney (Ocean's Eleven, From Dusk Till Dawn) spelar Ulysses Everett McGill. Ulysses är denna films version av Odysseus, men kanske har bröderna Coen slängt in lite av Narcissus (en man i den grekiska mytologin) personlighet i Clooneys roll. Enligt den grekiska mytologin blev Narcissus förälskad i sin egen spegelbild och visst är Ulysses lite väl självkär i sin frisyr. Som personlighet i filmen är Ulysses ledaren av dom tre fångarna. Han är den smarta som planerar hur resan ska gå till och det är även han som sköter snacket. (Han kanske borde ha hållit sig till att prata hela tiden, att använda kroppen för att tysta andra gick tydligen inte så bra) Clooney spelar denna roll utmärkt. Han gör karaktären levande och dom ibland löjligt dumma händelserna behålls trovärdiga tack vare att karaktären spelas på ett sådant levande sätt.

En annan skarp karaktär i filmen spelas av Daniel Von Bergen, han spelar sheriffen Cooley. Cooley stöter man inte på så ofta i filmen men dom gångerna han träder fram så gestaltar han en man med hatt och mörka solglasögon som eldslågorna gärna speglar sig i. Visst är det även så att Tommys (den svarta gitarristen i filmen) förklaring på hur djävulen ser ut passar ganska bra in på sheriff Cooley.

Den här filmen passar nog dom flesta. Det är en positiv film med mycket glädje och humor. Självklart kan det vara en fördel, men inget måste, att man läst eller hört talas om odyssén så man kan känna igen alla anknytningar filmen har till denna antikgrekiska berättelse. Denna film tycker jag är riktigt stark. Den är spännande och innehåller en stor mängd humor.

Fernau 21 har röstat
othis 10 har röstat
mulpert 12 har röstat

av Fernau
O Brother, Where Art Thou?

The Unsaid
The Green Inferno