Recension av ...och så kom Polly

År: 2004
15/5 2004
Recenserad av Loomis
B
en Stiller fortsätter på den bana han så succéartat lyckats slagit sig fram på. Nämligen som mannen som ska representera den normale, den med lite otur och som vi män ska känna igen oss i(…). Så sin vana trogen spelar han nu Reuben vars nyblivna fru är otrogen mot honom första dagen på deras smekmånad.

Reuben (Stiller) och Lisa (Messing) är alldeles nygifta och är på sin smekmånad, väl där är Lisa otrogen och Reuben far hem för att börja om på nytt. Hemma träffar han sin totala motsats i Polly (Aniston) och tycke uppstår. Reuben ger sin in i ett förhållande som inte liknar något annat han tidigare varit med om.

För att vara en klassisk kärlekskomedi så fungerar ”Polly” väldigt bra i sin genre. Första timmen är fruktansvärt bra och såg länge ut att kunna bli en av dom bättre komedierna på länge. Sen som sin vana trogen (och dum som jag var trodde jag på förändring) så står filmen bara och stampar sista 30 minuterna. Det blir det klassiska som att jaga taxibilar på väg till flygplatsen och stora fina tal hur man har förändrats den senaste tiden. Ni vet, det man är förbannat trött på.

Men med genren kommer vissa bakslag som är svåra att undvika men vägen dit är fylld med komik, inte minst genom Philip Seymour Hoffman i en av dom skönaste birollerna på mycket länge. Så i sin helhet står sig faktiskt ”Polly” riktigt bra och kan stoltsera med att vara en bra romantisk komedi, som nästan orkar till ett högre betyg.

Loomis 11 har röstat

av Loomis