Recension av Office Space

År: 1999
11/5 2005
Recenserad av Greenleaf
P
eter är en man som har tröttnat rejält på sitt jobb, som går ut på att sitta i en liten kub, jobba intensivt i en kvart och sedan stirra på bänken fram tills att han slutar. Efter en hypnos bestämmer han sig för att strunta i jobbet och tillsammans med två kollegor lura företaget på pengar.

Jag förväntade mig en helt sanslöst skruvad komedi, men den var lite tamare än väntat. Fast det är iofs bra tror jag, eftersom denna typ av humor passade bra in i den stela arbetsmiljön m.m. Jag gillar de tre karaktärerna som handlingen kretsar kring. De har ett rätt skönt samspel och de utbyter några roliga repliker, fast de andra birollerna är också hur roliga som helst.

Bäst är nog Gary Cole som den skumma chefen över företaget. Han som hela tiden börjar sina meningar med ordet "Yeah" och avslutar med "mkay?". Hur skön som helst. Även John C. McGinley är kul i en biroll, och han påminner lite om den karaktär han spelar i Scrubs. Även han som spelar den blyga och mumlande Milton är rolig.

Office Space är den enda filmen som har fått hip hop-musik att kännas passande, trots att det är helt opassande för genren. Först tyckte jag att det bara var skumt när man fick höra "Damn it feels good to be a gangster" när huvudkaraktären gick runt på sitt jobb, men när jag spolade tillbaka och tittade på scenen igen så var det bara att luta sig tillbaka och njuta. Klockrent helt enkelt. Det finns många scener som skulle kunna nämnas, med tanke på att filmen var rolig rakt igenom, men ni får helt enkelt ta och se den istället för att jag beskriver hela filmen.

Det är en rolig och lite småbisarr komedi, som ofta är rätt träffsäker i sin humor och förstärks av alla karaktärer som skapar den där skumma atmosfären. Trots att jag låter rätt positiv i min recension, så tycker jag ändå att något saknas i filmen. Relationen mellan Peter och Joanna (Aniston) känns rätt onödig, eller i alla fall inte särskilt betydande för handlingen. Det känns bara som om man har placerat in henne för att lägga till genren romantik i det hela. Tycker inte att det passar särskilt bra. Annars tror jag att den här kommer att bli bättre med tiden då man ser om alla sköna scener som filmen har att erbjuda, men nu stannar den på en stark trea.

Greenleaf 15 har röstat

av Greenleaf