Recension av Twilight

Ã…r: 2008
6/2 2009
Recenserad av Sibilisibili
J
ag vet inte med alla andra, men ibland kommer jag i otäcka situationer där något jag själv tagit för givet som en alldeles uppenbar sanning helt plötsligt verkar vara en avvikande åsikt. Gudsbilder, vad har du; Det är lätt att tänka sig att upptäckten leder till hög emotionell oro. I det här fallet rör det sig om Twilight.

En tråkig, undermåligt-utmejslad-i-sitt-utanförskap till tjej flyttar till sin karaktärslösa far i en dåligt realiserad skitstad. Trots att filmen envisas med att hävda att hon är annorlunda, och verkar ha svårt för det där med kompisar, har hon inom loppet av tjugofem gapande munnar på mindre än två minuter – Vad regissören uppenbarligen accepterar som skådespel – skaffat sig en armada stereotyper. Trots detta känner hon ett direkt släktskap med de ljusblåsminkade, rika utbölingarna som trillar in i lunchrummet, i slowmotion, och med miner som ska utstråla något slags outgrundligt vemod, men är skrämmande likt talanglöshet. Sist kommer Hunken med stort H och ful frisyr in och ser något otroligt skitnödig ut, möter vår gapande-ogapande-gapande igen-hjältinnas blick, och något slags romantisk romans uppstår. Eller åtminstone något som skulle varit romantiskt i en mer intressant historia med mer intressanta kreatörer och aktörer.

De följande två åren (åtminstone kändes det så där i biomörkret) får man reda på att det är helt okej att vara svår om man är jävligt rik, att ondska lätt upptäcks på om personen i fråga gärna lutar huvudet än åt höger, än åt vänster, och att den största nackdelen med att vara vampyr är att de ÄLSKAR en på Studio54. Det, och att allt man gör täcks av något fult fartsudd.

Varför, varför, varför? Varför ska vi köpa att det är så jäkla hemskt att vara vampyr? En massa tid används till att förklara att vampyrer är monster, men ingen tid till att förklara varför de själv skulle anse att de är det. Att de glänser? Fult, ja, but it does not a monster make. Ingen nyansering är att vänta, på två timmar lyckas den här filmen säga mindre om vampyrismens lidanden än Krunegård gör på ett par sekunder med raden "Hela världens hunger är samlad i mig".

Jag ska väl sluta dansa runt gröten. Trogen läsare är säkert förvirrad: "Gillar han filmen eller inte". Nej, fy fan heller. Twilight har intet enda av konstnärligt eller hantverksmässigt värde. Inte en sekund av filmen hade blivit något annat än bättre om de hade låtit olika andra slags primater sköta allt från manusarbete till smink och skådespel istället. Hur rörande hade det inte varit att istället se Cheetah försöka passa in bland babianerna när de kastar boll och viftar pinnar? Eller den otroliga, omöjliga romansen mellan gorillan och spindelapan? Tragik på den högsta nivå!

Allt detta sitter jag i biomörkret och tar för givet att alla andra i salongen också upplever. Man kan ju alltid diskutera konsistensen, men om det ser ut som bajs, luktar bajs, och dessutom smakar misstänkt likt bajs kan nog alla hålla med om att det inte är persika. Men med ett IMDB-snitt på i sammanhanget höga sex, och ett Filmtips-betyg på hela fyra känns det som om alla andra glatt mumsar i sig gojan och under glada tillrop kommenterar fruktigheten, medan jag misstroende står ett par meter bort och betraktar skådespelet. Och i det läget kan jag inte avgöra om det är jag som är vansinnig, eller resten.

Rollywood 28 har röstat
Sibilisibili 64 har röstat