Recension av Only Lovers Left Alive

Ã…r: 2013
13/2 2014
Recenserad av meramynta
S
narare än en skräckfilm, är ”Only lovers left alive” en smart och stillsam historielektion i varandets lidande och lätthet. Vilket stundtals är nog så skrämmande och begrundansvärt (och precis som den här ingressen, aningen pretentiös).

Att vampyrer är skräckgenrens rockstjärnor vet väl alla, så att Adam (Tom Middelton) är en deprimerad rockmusiker (och tekniknörd) är kanske inte så konstigt. Boendet i ett övergivet område i Detroit, nedstämd av människornas lättvindiga och vanvördiga sätt att behandla varandra och världen de lever i, har lett Adam till att leva ett mycket ensamt och tillbakadraget liv. Ett flera tusen år långt liv, som han nu planerar att avsluta tvärt när telefonen ringer. På andra sidan luren är hans livsbejakande fru Eva (Tilda Swinton) bosatt i den exotiska staden Tanger. Rädd för att Adam ska ta sitt eget liv, bestämmer hon sig att ge upp sitt liv där och lämna sin bästa vän Christofer Marlowe (John Hurt), för att återförenas med sin make.

Visst handlar filmen om vampyrer och ”zombies”, men inte på det viset vi är vana att se dem. Inget hoppar plötsligt fram ur skuggorna, inga präster viftar med kors i luften och filmens zombies är precis som du och jag – helt vanliga människor. Inte heller fyller klassiskt kuslig musik biomörkret. Musiken spelar en självklar central del av filmen, men tonerna är om än mörka, snarare vackra och poetiska, än otäcka.

Om man levt så länge som Eva och Adam har, kan man tänka sig att man anskaffat sig en ganska ansenlig skara vänner under århundradena och inte vilka vänner som helst. På ett smart och fyndigt sätt namedroppar de några av historiens största namn och deras bedrifter. Som när Adam trött suckar över det hoptrasslade elnätets kablar medan han lagar sin egenbyggda Tesla maskin, vilken sladdlöst genererar el till huset. Elnätet återkommer och tycks för den dystra Adam vara en metafor över mänsklighetens enfald och förfall.

Vackra metaforer och komiska utläggningar om vårt samhälle varvas om vartannat filmen igenom. Stundtals kan dessa historielektioner kännas aningen snobbiga, men om inte en flera tusen år gammal vampyr får lov att vara lite mallig när det gäller det ämnet så vem får då?

Jim Jarmusch (manus och regi) har perfekt tidlöst balanserat dessa karaktärers universum med gängse kända fakta om vampyrer, blandad med andra seder och jargong, taget ur alla historiens epoker. Han spenderar ingen tid med att förklara varför och varifrån deras små vanor kommer eller vad de betyder. Utan ger oss bara ett kikhål från vår värld in i dessa samexisterande blodsugares vardag, vilket ger en spännande känsla av exklusivitet.

Gå och se denna film! Risken finns dock att du inte kommer vilja se en annan vampyrfilm någonsin igen, för bättre än såhär blir det knappast!
Jarmusch har återskapat vampyren från glittriga truliga tonåringar och översexualiserande varulvshybrider till att åter vara en mystisk, mytisk och eterisk varelse. Precis sådär plågad, småpretentiös, mörk och destruktiv som en legendarisk rockstjärna ska vara!

Skriven av: Krysmynta Lausund

meramynta 5 har röstat