Recension av Ordinary Decent Criminal

Ã…r: 2000
24/5 2004
Recenserad av anonym
M
ichael Lynch är Irlands mest populära tjuv. Han är som Robin Hood för dem; han stjäl från de rika och det räcker för att bli de fattigas hjälte. Från början gjorde han det för pengarna men nu är det bara för nöjet. Nu är det dock svårare; han har både polisen och FBI i hälarna och ett enda litet misstag kan stå honom dyrt.

Kevin Spacey gör en mycket bra insats med en mycket bra dialekt som den kriminella Michael i denna klart godkända thriller.

Ordinary Decent Criminal är regissören Thaddeus O'Sullivans tredje film och han har lyckats göra en välgjord, jämn film, men en ganska vanlig sådan. Jag vill inte säga standard, för den har några punkter som enligt mitt perspektiv är otroligt tilltalande och ovanliga. Men annars - en inte jättekänd vanlig thriller.

Den passar ju i alla fall bra i de flesta väder och det är ju bra. Härlig atmosfär och en bra dialog höjer filmen, men det bästa intrycket (på mig) gör Kevin Spacey som länge har varit en mycket respekterad skådespelare, i alla fall av mig. Han, och även Peter Mullan gör väldigt bra insatser.

Filmen får en genomtänkt trea, den är bra på nästan alla sätt och vis, men inte riktigt något utöver det vanliga. Våldsam på ett underhållande sätt, men det blir aldrig för mycket. På det sättet blir den jämn och stabil. Passar perfekt vilken dag som helst när man inte kan komma på vad man ska göra. Sätt dig då ner och se Ordinary Decent Criminal; du blir troligtvis inte besviken.

anonym 4 har röstat

av anonym