Recension av Panic Room

Regissör: David Fincher
År: 2002
Antal visningar (1922)    Forumdiskussion (0)
4/11 2002
Recenserad av steffoo
K
an en våning på 380 kvadrat fördelade på fyra våningsplan i de eleganta kvarteren på Manhattan vara något för en ensamstående kvinna och hennes unga dotter? Nyskilda Meg Altman (Jodie Foster) tycker först inte det, hur ska de kunna fylla alla rum? Och hur dyrt är det inte? Ett par minuter senare och efter lite övertalning av bästa väninnan under lägenhetsvisningen har hon dock slagit till. Med på köpet följer ett s.k. "panikrum" dit det är meningen att man ska kunna ta sin tillflykt i händelse av fara. Detta rum är utrustat med ståldörr, tv-monitorer som övervakar hela lägenheten, egen telefonlinje för snabb kontakt med yttervärlden samt det nödvändigaste för att kunna överleva under en kort tid.

Efter en lite invigningspizza för mor och dotter kan så dramatiken ta sin början, när tre objudna gäster tar sig in via bottenvåningen. De tre skurksen har rikedom i tankarna när det är uppenbart att de letar efter något som är gömt i huset. Av en ren tillfällighet upptäcker Meg inkräktarna, tar sin dotter och flyr in i Panikrummet. Bara ett par sekunder senare står det klart att det som tjuvarna söker finns i... ni gissade det... panikrummet!

Här börjar nu en katt och råtta-lek där skurkarna med alla medel försöker ta sig in alternativt få Meg och dottern att komma ut. Den udda skurktrion leds formellt av "Junior" (Jared Leto) som mer och mer framstår som pajasen i sällskapet. För tänkandet står "Burnham" (Forest Whitaker) som egentligen inte vill skada någon, men han vill å andra sidan väldigt gärna ha tag i pengarna. "Raul" (Dwight Yaokam) hanterar pistolen i sällskapet och vill uppenbarligen skjuta hela världen i bitar, i alla fall väldigt gärna Meg...

Regissören David Fincher, för de flesta kanske mest bekant med supreruggiga Seven, visar här upp en säker stilövning. Spelplatsen är uteslutande den alltmer ogästvänliga våningen med alla sina skrymslen och vrår. Stämningen är tät och Fincher lotsar sina skådisar med fast hand igenom det tajta manuset skrivet av David Koepp (Jurassic Park, Mission Impossible).
Plus också för Finchers sinne för läcker bildkomponering, vilket bla resulterar i en hisnande kameraåkning igenom den väldiga våningen.

Jodie Foster, som faktiskt ersatte Nicole Kidman i rollistan (Kidman skadade ett knä under inspelningen av Moulin Rouge), växer från deppande singelmamma till tuff brud som får finna sig i att försvara sitt hem med nästan alla medel som finns att tillgå. Från sitt panikrum försöker hon envist att överleva och samtidigt komma på ett sätt att lura skurksen. I den trion är det naturligtvis den store Forest Whitaker som kammar hem stilpoängen. Hans figur är den "gode" och inte alltför sällen råkar de tre tjyvarna i luven på varandra. Jared Leto riskerar varning för visst överspel och gamle country-stjärnan Dwight Yaokams roll är så där lagom tacksam att spela; otrevlig och alltigenom svinig.

Panic Room är tät och spännade och vissa fall lite oviss. Den skiljer sig från Finchers övriga rullar, där framför allt Seven och The Game var ordentligt twistade i sin plot. Här är allt lite mer tillbaka till the basics och tankarna far inte helt oväntat till vissa alster av gamle mästaren Hitchcock.

steffoo 13 har röstat

av steffoo