Recension av Pearl Harbor

År: 2001
16/4 2005
Recenserad av othis
P
earl Harbor var katastrofen som tvingade in USA i andra världskriget, och symbolen för de fatala felbedömningar som ledde till att Japan med ett enda slag kunde slå ut praktiskt taget hela den amerikanska Stillhavsflottan och döda 3.000 människor på ön Oahu i Hawaii.

Katastrof är kanske ett lite starkt ord för för filmen Pearl Harbor, men miljardmarkssatsningen från Disneybolagen som skulle bli en ny ”Titanic” tycks floppa fullständigt i USA och koncernens filmansvariga har redan lämnat sin post. Pearl Harbor är inte ett försök att dokumentera katastrofen den 7 december 1941, utan en melodram med starka pyrotekniska effekter.

Filmen kretsar kring två unga piloter, Rafe (Ben Affleck) och Danny (Josh Hartnett), vänner sedan barnsben. Som tredje hörn i en fatal triangel finns sjuksköterskan Evelyn (Kate Beckinsale), från början Rafes stora kärlek. Våren 1941 enrolleras Rafe som frivillig i ett förband i England och skjuts ned över Engelska kanalen. Efter några månader är förhållandet mellan Danny och Evelyn ett faktum. Då återvänder Rafe.

Parallellt med detta trappas de hemliga japanska krigsförberedelserna upp och efter en seg första timme vidtar en 45 minuter lång orgie i pyroteknik, dataanimationer och ljudeffekter. Animositeten mellan vännerna/rivalerna får ge vika för gemensamma krigsansträngningar. Sällan har klichéer radats upp som i Pearl Harbor. Här finns krigsfilmens alla käcka kommentarer, svulstiga nationalistiska klyschor och Hollywoodmelodramens förutsägbara vändningar.

Trots att filmen också visar död och förintelse är kriget i Pearl Harbor färgat av pojkboksaktig hurtig entusiasm. Och liksom i de seriealbum (Korkeajännitys, Siivet) som på sextiotalet hörde till standardlektyeren för finländska pojkar i slyngelåldern är japanerna usla stridspiloter som Rafe, Danny och grabbarna kan lura med simpla trick. Direkt löjligt blir det när den poliodrabbade president Roosevelt stiger upp ur sin rullstol för att visa sin defaitistiska ministär att de inte skall tala om att någonting är omöjligt.

Det finns några ögonblick i filmen där krigets fasa är närvarande på riktigt och bilden plötsligt har pregnans, känsla av realism och är fri från Technicolorestetiken. Avsnittet från krigssjukhuset skiljer sig både i ton och bildspråk från den i övrigt närmast överesteticerade filmen. Där ”Rädda menige Ryan” trots betoningar av hjältemod hade en stark prägel av realism där det nationalistiska fanns bara som omslutande parenteser av vurm för Stjärnbaneret dryper Pearl Harbor av nationalistiska floskler och smattrande baner. Man kan ju i sitt stilla sinne varför man just nu måste smeta på så starkt av den varan.

rikirock 1 har röstat
Rollywood 7 har röstat