Recension av Pirates of the Caribbean - Död mans kista

År: 2006
23/7 2006
Recenserad av Mewtito
D
ags för ännu en uppföljare, fast denna gång är det en väldigt uppskattad uppföljare redan innan någon har sett den. Jag tillhör inte i det gänget som tycker att Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl är en fantastiskt bra film, bara att det är förmodligen den mest överskattade filmen i historien. Inget revolutionerande på flera mils avstånd. Roligt, jovisst, bra action, sådär, romansen, patetisk. Fast en blandning av denna sort med en snygg trio är väl det enda som krävs för att hela världen ska uppskatta en film. Varje gång filmen kommer på tal fnyser jag åt något obemärkt och försöker byta samtalsämne. Så när jag väl satte mig i biostolen för uppföljaren till den enkla filmen så var mina förväntningar knappast höga.

Bland höjdpunkterna ligger Disneys nya logga som inte är den simpla vitt slott mot blå bakgrund. Nu är en hel stad animerad med ett enormt Disneyslott i centrum. Strunt i det, ni vill kanske veta mer om handlingen istället?
Filmen tar upp handlingen direkt efter första installationen, Will Turner (Orlando Bloom) och Elizabeth Swan (Kiera Knightley) har planerat att gifta sig. Men innan de kommer till saken så blir de gripna för att ha assisterat i den notoriske kapten Jack Sparrows flykt. Alla anklagelser kommer dock att lyftas om Will kan leta rätt på Jacks speciella kompass. Tyvärr har Jack lite egna problem. För flera år sen gjorde Jack en överenskommelse med Davy Jones om att resa The Black Pearl om Jones får Sparrows själ. Tiden är nu kommen. Utan att ha någon kunskap om situationen hittar Will kaptenen, som den skurkaktiga skurk han är, lurar Will till att borda Davy Jones skepp The Flying Dutchman för att få tag på en viktig nyckel. Denna nyckel öppnar en kista som till legenden påstås innehålla Davy Jones brutna, dunkande hjärta. Med detta organ kan man kontrollera Davy Jones och hans best till husdjur, Kraken. Will får till slut tag på nyckeln, men inte utan att Davy Jones är tätt bakom honom. Det blir en kamp om tid och förhoppningsvis kan ”piraterna” få tag i kistan och stoppa Jones, innan han hinner ikapp dem och skickar de till en vattnig grav.

Påhittig story, inte sant? Problemet är att den inte är så värst speciell ändå, föregående filmen har i princip exakt samma story och gjorde det bättre. Man tycker att varje situation eller plats är lik någonting man har sett innan, lägg bara till lite trevliga familjeskämt och du har Pirates of the Caribbean. Davy Jones (Bill Nighy i CGI-kostym) är en väldigt bra skurk, även om han inte fick några speciella tillfällen att visa sina muskler, detta till skillnad till Kraken som fick mest uppmärksamhet filmen igenom. Även om jag inte vet hur pass mycket influens Nighy hade på piraten så kändes det väldigt kul att se Davy Jones prata och bara vara ond. Johnny Depp har ju återkommit som Jack Sparrow, till allas glädje… Men han gör ingenting nytt, visst han beter sig som Keith Richards och det är väl kul. Men vid tredje filmen borde det ändå vara uttjatat? Fast jag har största möjliga respekt för Depp, men han borde fått mer uppmärksamhet som en hög Hunter S. Thompson än en full Jack Sparrow. Orlando Bloom fortsätter skämma bort sig själv som en stel hjälte och Kiera Knightley funkar nästan. Alla är dock snygga, vilket verkar vara det viktigaste hos publiken. För oss svenskar har vi Stellan Skarsgård som Will Turners pappa, Bill ”Bootstrap” Turner, inte för att hans skådespelartalanger i denna är så värst bra så är det alltid trevligt att se svenskar i annat än kriminaldraman.

Fast jag måste varna om en sak som många vet redan nu säkert, filmen slutar med en enorm cliffhanger. Jag själv kunde förutspå den sedan en halvtimme innan det hände men det enda jag hörde när jag var på väg ut var ”Men vafan va det där för slut?!”, ”Åhh… Nu måste man vänta ett år på den nya…”, ”Vadå, kommer det en till eller?”. Det är väl aldrig särskilt smart att lämna publiken irriterad, men när vanliga biobesökaren väl kommer hem och sätter sig i soffan så lär de fatta att de var väl rätt smart. Nu kommer alla som sett Dead Man’s Chest vilja se At World's End, av förståliga skäl.
I sin helhet är humorn lika familjevänlig och bra, actionscenerna hänger upp sig alldeles för mycket på situationsaction och romansen har tagit en välbehövlig riktning. Men Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest är alldeles för enkel och förutsägbar för att vara en bra film.

westost 9 har röstat
Mewtito 82 har röstat