Recension av Pirates of the Caribbean - Vid världens ände

År: 2007
29/6 2007
Recenserad av Thomas. P
J
ag var och såg sista delen (?) av trilogin igår med egentligen noll förväntningar och jag hoppas verkligen att historien slutar här, för detta måste vara en av filmhistoriens mest intetsägande filmer. Jag är helt oförstående till hur en hel filmproduktion på tre timmar misslyckas med att visa något intressant. Intrigen var fånig och den fick egentligen inte så mycket utrymme.

Den tar vid där den andra slutade; Jack Sparrow är fast vid världens ände och de andra, med Miss Swan och Will Turner i spetsen ger sig ut på ett mission impossible för att rädda honom. Men till detta måste de förstås ha förstärkning, vilken där ibland består av kaptenen Sao Feng (Chow Yun-Fat). Detta medan Lord Beckett fortsätter att småle så där irriterande fult bara Tom Hollander kan.

Klippningen var i några fall rent amatörmässig och vi ska inte tala om karaktärerna. Alla karaktärer förutom de tre vanliga kändes otroligt överflödiga, dialogerna saknade grund och kändes väldigt tveksamma. Humorn kändes påtvingad och inte alls lika naturlig som i de tidigare två filmerna.

Men Jack Sparrow då? Nej, även den karaktären känns urvattnad, han är inte rolig längre, speciellt inte då Johnny Depp flera gånger är out of character. Och Orlando Bloom och i synnerhet Kiera Knightley är så extremt förtappade skådespelare. Det är så pinsamt varje gång de ska försöka bära upp en monolog och i denna film var det mer tydligt än någonsin.

Men vad var det då som egentligen hände under dessa tre timmar? Ingenting, förutom helt pinsamma klippningar, dialoger och scener, samt skitnödigt desperata och substanslösa twister. Det fanns ingen röd tråd eller sammanhållning överhuvudtaget. Och spännande? Nej, absolut inte. Slutet är bland de mest såsiga och hollywoodrövslickande jag har skådat. Det var ett sådant anti-klimax att jag saknar ord.

Jag skämtar inte, detta är en av de absolut sämsta filmer jag har sett. Och jag har sett väldigt många.

Thomas. P 33 har röstat
Afflicter 22 har röstat