Recension av Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans förbannelse

År: 2003
28/8 2003
Recenserad av Kiril
P
iratfilmer har det varit ont om de senaste decennierna och efter "Cutthroat Island" som länge var det största ekonomiska fiaskot i Hollywood, har ingen vågat sig på ett så pass riskabelt projekt igen.

Eller rättare sagt fram till det senaste året, under vilket Disney vågat sig på inte bara ett, utan två äventyr med pirater som tema. Förra året kom den animerade "Treasure Planet", som sina kvalítéer till trots, inte gick så bra som Disney hade hoppats. Men de ger inte upp, utan levererar även "The Pirates of the Caribbean", ett matinéäventyr i den klassiska skolan - som redan har framgångar i USA som faktum.

Den klassiska skolan var det, ja. Vi får precis alla ingridienser som en soppa som denna bör inkludera - vi har vår unge hjälte och hans vackra och självständiga (vi lever trots allt i 2000-talet) ögonsten. Vi har den gode och excentriske piraten och hans absoluta motbol till antagonist.
Historien är ett rakt äventyr med kärlek, hämnd och begär högt upp på dagordningen och allt är kryddat med bataljer på vatten, krokar och träben, talande papegojor, levande skelett och en förbannelsebrytare till medaljong.

Vi får en skicklig produktion. Verbinski visade nyligen med "The Ring" att han börjat blomstra som regissör och "Pirates of the Caribbean" är följaktigen en otroligt snygg, välproducerad och välspelad film - Johnny Depp's överspel har sällan varit så klockrent som här.
I filmens bästa perioder känns det hela som hämtat ur dataspelsvärldens "Monkey Island"-serie; riktigt underhållande, medryckande och med glimten i ögat.

Vi får i publiken precis det vi bör få. Men vi får aldrig mer än så. Det hela faller helt enkelt på historien; jag vet inte om det är genrens begränsningar, eller om det beror på att den normalt sett skickliga manusförfattarduon Elliott/Rossio har haft idétorka, men det kommer inget som vi inte väntat oss.

Att filmen dessutom är lika lång som sin titel, är inget plus. 144 minuter är en aning för långt för en film av detta slag. "Pirates" hade tveklöst mått bättre av en spellängd som hade klockat in på lite under två timmar.

Detta är ändå underhållande och riktigt skickligt gjort, men jag hoppas att man lyckas tighta till historien (och komma på något mer intressant) till nästa gång - för en uppföljare är given på förhand. För det skulle kunna bli imponerande på riktigt.

RasmusOrsén 7 har röstat
ontherocks 2 har röstat