Recension av Plutonen

År: 1986
21/7 2005
Recenserad av andwe477
O
liver Stones första film om Vietnamkriget är en av de bästa om inte den allra bästa krigsfilmen någonsin. Med förhållandevis små medel lyckas filmen förmedla ut de enskilda soldaternas absurda situation i ett krig de inte riktigt vet varför de deltar i.

Fokus för handlingen är Chris Taylor (Charlie Sheen), nyinryckt infanterist från en relativt välbeställd bakgrund. Till skillnad från de flesta andra har han frivilligt ansökt om att tjänstgöra i Vietnam, en sorts solidaritetshandling med de fattiga unga män som mer eller mindre tvingades ut i kriget.

Taylors överordnade i plutonen, serganterna Elias och Barnes (Willem Dafoe och Tom Berenger) står för två skilda synsätt kring hur kriget bör föras. Elias har mer eller mindre tappat tron på krigets rättfärdighet och börjar misstänka att USA är på väg att förlora kriget. Barnes däremot anser att ändamålen helgar medlen. Moralen har ingen plats i hans världsbild, segra eller dö är allt som räknas.

Det dröjer naturligtvis inte länge innan konflikten mellan Elias och Barnes delar plutonen i två läger. En urladdning är oundviklig och Taylor slits mellan de båda ståndpunkterna. Männen i plutonen börjar frukta varandra i lika hög grad som fienden.

Styrkan i Stones film ligger främst i hans förmåga att visa på krigets verklighet utan att moralisera. Feghet eller mod, barbar eller hjälte. Allt dikteras av omständigheterna och varje person har möjlighet att gå åt båda hållen. Det ger en prägel av realism på filmen som engagerar tittaren. Orsaken till detta är förmodligen att Stone själv kämpade i Vietnam och har gett filmen en stark touch av sina egna upplevelser därifrån. Huvudkaraktären Taylor är i stora drag baserad på Stone själv. Likaså är de andra plutonmedlemmarna baserade på individer Stone mötte under sin tjänstgöring.

Karaktärerna i filmen blir därigenom också mer än bara stereotyper vilket alltid är en risk i den här typen av filmer. Som tittare sympatiserar man inte med Barnes handlingar men man kan förstå varför han begår dem. Krig är ett helvete som skalar av människans tunna yta av civilisation och det visar Stone med plågsam tydlighet.

andwe477 16 har röstat
billybob 17 har röstat
Michael 17 har röstat

av andwe477
Plutonen

The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me