Recension av Polarexpressen

Ã…r: 2004
15/1 2006
Recenserad av connya
D
et finns de som tycker att en komedi fyller sitt syfte om man skrattar mycket åt den och jag som blir rädd för det mesta i skräckfilmsväg tycker kanske att en film som skrämmer mig en hel del är lite bättre än de som inte blir rädda för den. Sedan kan man börja dividera kring hurvida detta ska påverka betyget i sin helhet. Räcker det att man skrattar sig igenom en komedi för att den ska få högsta betyg i sin genre - eller krävs det mer?

Man kan applicera lite av samma tankegång på julfilmer; snö, tomtar, julklappar och stämningsfull musik så borde konceptet vara i hamn. Så tyckte jag exempelvis första gången jag såg "Nightmare before christmas" och tyckte den var klockren på alla vis - idag har jag distansierat mig lite till dess handling och tycker inte den är komplett; även om den fortarande fyller sin funktion som "mysig" julfilm. Och en julfilm kanske dessutom känns ganska trist under sommartiderna man lyfter lite samtidigt som December närmar sig.

Polarexpressen är berättelsen om en pojke som börjat tappa tron på julen; finns verkligen tomten? Julmagin från föregående år börjar sakta men säkert försvinna. Hans mamma sammanfattar det bra med en replik; "Förr brukade han sitta uppe hela natten innan." Natten innan julafton somnar han och vaknar av att ett enormt tåg med texten "Polarexpressen" stannar utanför fönstret. Pojken tvekar lite innan han ger sig av på resan men kliver sedan ombord - på en resa som kommer förändra allting.

Polarexpressen är i grund och botten om att finna julandan inom sig. Den är också datoranimerad och skapad med "Motion Capture" där skådespelaren Tom Hanks står för merparten av karaktärerna. Resultat är stundtals precis så magiskt som filmen behöver i form av stämning och miljöer. Det finns en del scenarion som är helt makalösa, färgsprakande och magiska och det är främst i miljöerna eller tågets framfart. När det kommer till karaktärerna är resultatet lite varierande; men jag tycker ändå Tom Hanks skådespel har präglat en del av det och även fast det kanske är mer en kul grej än perfekt finns det stunder då animeringen av karaktärerna känns riktigt snygg. Men det är mest de fina scenarierna som jag ägnar uppmärksamheten åt - vilket kanske kan kännas lite konstigt; men samtidigt är det i dem jag finner den stora julkänslan.

För även om storyn är okej känns den stundtals lite tunn; det märks att det är actionsekvenserna som regissören Robert Zemeckis lagt ner mest energi på och det är egentligen Polarexpressens enda större problem; de flesta av dem är spännande, välgjorda och snygga, och kontrasten när tåget sedan rullar fram är bra - och momenten fungerar för sig. Men det blir lite mycket - från en berg och dalbana till en annan. Så även om man aldrig ska kunna hinna greppa efter andan säkerligen är tanken blir det lite för mycket. Det är när vi får se mer av omgivningen; skogarna och snölandskapet på resan till nordpolen som det är som finast. Actionsekvenserna hade mått bra av att vara lite färre - så att de som fanns kändes lite mer. Det är som att man glömmer bort sina karaktärer lite för ofta.

I de flesta andra avseenden blir jag dock både berörd och road av filmen. Det är inte oförutsägbart och det är inte riktigt magi hela vägen - men känslan, stämningen och musiken gör det tillräckligt bra för att kapsla in julstämningen och leverera den tillräckligt ofta under filmens gång. Vissa stunder är alldeles alldeles underbara, en del lite mindre bra, men de vägs upp utav det andra och sett ur ett julstämningsperspektiv är Polarexpressen oumbärlig.

connya 6 har röstat
LiqWid 2 har röstat