Recension av Police Story

År: 1985
28/6 2003
Recenserad av niebaotan
C
han Ka Kui (Jackie Chan) jobbar för polisen, han och hans kollegor får ett uppdrag med namnet "Operation Boar Hunt". Uppdraget går ut på att hitta och sätta dit en knarkskurk vid namn Chu. Ka Kui lyckas arrestera Chu, han skaffar sig också ett vittne "Miss Fong", som arbetat åt Chu i 4 år. Men hon dyker inte upp under rättegången så Chu frigivs från fängelsestraffet. Strax därefter får Ka Kui ett telefonsamtal från en vän som ska ha bevakat Miss Fong ett tag. Han säger att Miss Fong har blivit tagen av Chu´s män och håller på att bli dödad, så Ka Kui beger sig genast av till stället. Men vännens telefonsamtal leder honom istället till en ren fälla där Chu´s män väntar med onda planer för att få Ka Kui att bli efterlyst för mord på en polis kollega.

Jag hade bara hört positiva saker om Police Story innan jag sett den. Stunten och actionscenerna skulle tydligen vara någonting över det vanliga. Och visst hade alla rätt, detta är en av de mest häftiga Jackie Chan filmerna som någonsin gjorts. Det var också ett enormt framsteg för Jackie både som regissör och skådespelare.

Jackie kanske inte är världens mest tallang fulla skådespelare men han är oerhört rolig att se på, och detta är inget undantag. Jag vågar till och med säga att detta är en av hans bästa roller som skådespelare någonsin. I många filmer brukar han ofta ha en komisk ton, vilket han har dämpat ner på här. Istället för den vanliga humoristiska Jackie så spelar han en riktigt hård snut som inte är rädd för att läxa upp dem som behövs.

Detta var också en av Maggie Cheungs först filmer, hon hade bara medverkat ett fåtal innan. I det stora hela är det ett bra skådespeleri hon framför. Men hennes riktiga talanger visades först upp i och med Wong Kar Wais mästerverk "As Tears Go By". Men en dramatisk roll som den hade nog inte heller passat in här så det kvittar. Brigitte Lin har här en något annorlunda roll än jag är van att se henne i. Det är ingen speciellt allvarlig roll utan den är lite mer avslappnad. Det är ju inget negativt med det och hon sköter det riktigt hyggligt.

Fightscenerna är alla otroligt snyggt koreograferade, aldrig tidigare hade Jackie presterat något så imponerande som detta. Favoritscenerna måste vara de i varuhuset. Det är helt vansinnigt och man kan inte göra annat än att skrika ut sin förtjusning över hans skicklighet. Även stunten är suveräna. Under inspelningen så svartlistade varenda försäkringsbolag filmen då det var så otroligt många som skadades. Och det är inte alls svårt att förstå.

Police Story är utan tvekan en av Jackies bästa filmer någonsin, både som regissör och skådespelare. Fighterna och stunten är suveräna och riktigt härliga att beskåda. Den är spännande rakt igenom, inga tråkiga stunder här inte. Alltså en helt oemotståndlig film.

niebaotan 7 har röstat

av niebaotan