Recension av Poltergeist

Ã…r: 1982
6/4 2004
Recenserad av cineasten89
P
oltergeist, är vad mig anbelangade, en riktig bra modern rysarklassiker. Till skillnad till flera, flera billiga slasherskräckisar, så har den en riktigt bra story som jag fullkomligt älskar.

Carol Anne är en liten flicka som är oskuldsfull med sin vitblonda hår. Hon är dyrkad av sina föräldrar och syskon, men en natt hör hon nåt från teven som bara har en suddig skärm och inte visar någon program. Och samma natt, kommer det storm och Carol Anne blir kidnappad av andar från "andra sidan". Familjen går igenom ett helvete för att få henne tillbaka. JoBeth Williams och Craig T Nelson spelar hysteriska, oroliga föräldrar som gör allt för att få dottern tillbaka, och dottern Carol Anne Freeling spelas av en övertygande Heather O'Rourke, som efter tre Poltergeist filmer dog tretton år gammal innan premiären av den tredje.

Det är en välgjord, påkostad skräckfilm som lyckats bra, delvis tack vare Spielbergs lysande regi och delvis tack vare Heather O'Rourkes övertygande rolltolking i rollen som Carol Anne.
Det är lika läskig som den är spännande, och har en riktigt bra koncept och intressant story.

Inledningen är en av dom bästa jag har sett någonsin, och nästan hela filmen är läskig. Jag var bara sju år gammal då jag såg den första gången, och skrämdes till vettet. Tänk dig en sjuåring som satt nära teven och väntade spänt att något skulle hända, och så kom det läskiga, och hon var tvungen att ramla bakåt. Men annars tyckte jag då att det ändå var en bra film, och jag fick inte alls mardrömmar av det, som min mamma sade att jag nog skulle få om jag såg den.

Jag tycker annars att Poltergeist är en unik utbud på riktigt bra skräckfilmer med bra story, och efter Poltergeist har jag bara tyckt att det var "The Others" som höll i samma klass. Jag menar inte att det inte finns bra skräckisar - det finns det visst, men det är mest slasherskräckisar eller splatterskräckisar med okej story.
Poltergeist är något helt annat - den är en film med bra story och är läskig. De flesta skräckisar som man gillat hade mest bara läskigheter istället för en bra story. Det är inte att undra på, de är ju billiga filmer, vilket är ju helt tvärtemot till vad Poltergeist är.

Poltergeist har inte tappat sin charm, och är en fascinerande film som fortfarande efter mer än tjugo år underhåller och får en att skrika högt. Trots att jag numera tappat räkningen på hur många gånger jag sett den, så skriker jag fortfarande högt vid de läskiga scener som jag skrämdes till vettet ur när jag såg den för första gången som sjuåring.

Det är en sevärd film, som inte bara har lyfts upp tack vare den riktigt bra storyn, bra rollista, spektakulära läskigheter och en bra regissör, utan också bra dialog.
Mina favorit repliker från filmen är bland andra:
"They're here", "It knows what scares you" och "Some things have to be believed to be seen".
Om det inte haft en bra story, hade replikerna bara gjort det mycket sevärd att se filmen. Men utan Spielberg vid regissörstolen och utan Heather O'Rourke som Carol Anne, hade filmen förlorat sin charm och hade då inte varit en lika fascinerande, magnifik och lysande bra skräckfilm.

RasmusOrsén 3 har röstat
cineasten89 19 har röstat