Recension av Prisoners

Ã…r: 2013
25/11 2013
Recenserad av KJAC
I
flera år har filmentusiaster väntat på en den exceptionellt spännande, brutala och nervkittlande thrillern Prisoners. Giganter som Leonardo DiCaprio, Mark Wahlberg och Christian Bale har varit bundna till projektet men hoppat av på grund av diverse anledningar. Nu är projektet i hamn efter att ha varit fast i "production hell" som man säger på andra sidan Atlanten, och det var väl värt väntan.

Under en middag mellan snickaren Kelly Dover och hans vän Franklin Birchs familjer, försvinner deras två minsta döttrar spårlöst. Genast är man fast i jakten på barnen. Polisen som får fallet, Loki , tar genast in en huvudmisstänkt. Denne visar sig ha IQ som en 10-åring, bokstavligt talat. Är det han som tagit de små barnen?

Kelly Dover spelas av den alldeles för förbisedda och fantastiska Hugh Jackman. En rakryggad snickare som lovat sin familj att de aldrig skulle råka illa ut. Genom filmen får vi se hur han bestämmer sig för att ta lagen i sina egna händer för att få tillbaka sin dotter. En kamp mot klockan startar snabbt och en handling om mer än att bara hitta sin dotter startar.

Loki, den excentriske polisen som har löst alla fall han någonsin tilldelats, spelas av den, med all rätt, omtyckte Jake Gyllenhall. Han ger en perfekt kontrast till den desperata fadern. Tillsammans kompletterar de båda karaktärerna varandra utmärkt och man får aldrig känslan av att de är malplacerade. Hugh Jackman tillåts ofta vara högljudd och vild medan Jake Gyllenhall ger en utmärkt kontrast med sitt lugnare skådespeleri.

Filmad av Roger Deakins, 10-faldigt Oscarsnominerad, så har filmen en mörk och hela tiden kuslig stämning. Det regnar ofta och ligger ofta en tät dimma över gatorna.

Johann Johansson har skrivit ett fläckfritt soundtrack som inte bara håller samma tema genom hela filmen, utan sänder ut en känsla av tomhet. Samma känsla som jag tror en förälder som förlorat sitt barn får, av en högre grad.

Medan de som hoppat av projektet har kallat manuset för blekt, så kan jag enbart säga att de har fel. Prisoners erbjuder exakt det en thriller ska, ovisshet. Hela tiden kommer det upp nya trådar om var de små flickorna kan vara, när man äntligen tänker att nu vet jag hur det kommer sluta, då kommer det genast upp något som motbevisar det du precis tänkte och håller dig kvar i handlingen.

Historien går ner och behandlar saker som moral och integritet, hur långt går en fader för att rädda sin familj? Hur mycket av sin egna integritet och sina moraliska värderingar kan man offra så länge man anser att det är av rätt anledningar? Man får följa en familj som har förlorat sig själv. En polis som kämpar emot frustration, ilska och tid.

Det dramatiska berättandet håller din hjärnaktivitet till max och det är en milstolpe i Hugh Jackmans karriär. Prisoners är ett måste att se i år, perfekt till höstrusket.

Stygga-Vargen 1 har röstat
KJAC 7 har röstat