Betyg idag: 1 338 Besökare idag: 4 784

År: 1960
11/11 2007
Recenserad av jimmy ringo
I
ntrig: Marion Crane vill ha ut mer av sitt liv. Hon vill gifta sig med Sam, men han har dåligt med pengar och har inte råd med ett bröllop. Allt känns hopplöst, men så på fredagen ber hennes chef henne att gå till banken med en stor summa pengar...

Alfred Hitchcock skapade 1960 en av världens mest omtyckta rysare, nämligen filmen Psycho. 1960 så blev folk fullkomligt vettskrämda, speciellt av den berömda dusch-scenen där Janet Leigh blir sönderhackad. Detta är den första dödscenen och är troligtvis en av de mest kända scenerna i filmhistorien och den förtjänar all positiv kritik den kan få. Den är mycket välgjord med allt skuggande och zoomningen av Leighs ansikte är superb. Även här visar Alfred Hitchcock ännu en gång att han är en mästare.

Nu 47 år senare så är man faktiskt fortfarande imponerad. Hitchcock har lyckats skapa en otroligt genuin och kuslig atmosfär, som man inte skakar av sig i första laget.
Det snygga svart/vita fotot bidrar också mycket till stämningen. Mycket av filmen utspelas faktiskt på kvällen eller natten, och det är ju ganska specifikt för skräckfilmer.

Hitchcock arbetade med en annan mycket genialisk man i många av sina filmer, nämligen kompositören Bernard Herrmann. Hans musik i denna film är otroligt läbbig och bra. När man hör detta örongodis så förstår man att man genast skall tycka om filmen.

När det gäller skådespeleriet så är den klanderfritt. Mest framträdande är Anthony Perkins och hans porträtt av enstöringen och galningen Norman Bates. Han borde ha erhållit en Oscar-statyett för sin prestation. Hans skådespeleri uppvisar mycket talang och begåvning. Synd att han inte gjorde så mycket annat av värde i sin karriär.

Sammanfattningsvis så är jag mycket imponerad av Psycho. Den är trots sin ålder fortfarande skrämmande och kuslig och har ett soundtrack som heter duga. Anthony Perkins är även superb.

Det blir högsta betyg till denna tidlösa skräckfilm. Ett måste om man överhuvudtaget är det minsta intresserad av att se en av tidernas mest inflytesrika och obehagliga skräckfilmer.

Stygga-Vargen 1 har röstat
jimmy ringo 15 har röstat