Recension av Pulp Fiction

Ã…r: 1994
14/9 2004
Recenserad av connya
I
parodier om Pulp Fiction ser man hur någon kommer med den hög med manus som ska bli filmen och killen som ska levera manuset krockar med någon och alla sidor hamnar i oordning.
Ett roligt skämt tycker jag. Och när jag gick i högstadiet och såg filmen ägnade jag och en kompis flera timmar åt att skriva ner historien och försöka binda ihop den och lista ut vilket som hände förut och vilket som hände efter och när det hände. Några år efteråt är Pulp Fictions upplägg inte särskilt svårt att hänga med i men där det finns flertalet filmer som försöker vara orginella i både manus och berättarstil lyckades Quentin Tarantino med i princip allting. De nattsvarta historierna om knark, boxning och skurkar är alla båda humoristiska, råa och ärliga. Där jag tycker att Guy Ritchies "Lock, Stock and Two Smoking Barrels" bara försöker vara cool och i mina ögon är tråkig och har ett syfte i att "försöka vara så cool som möjligt så kommer folk gilla det." vet Tarantino precis vad han sysslade med.
Skådespelare i form av Tim Roth, John Travolta, Samuel L. Jackson, Bruce Willis mfl. får alla gestalta karaktärer man kommer ihåg för repliker och händelser.

Det går ju givetvis att ge sig in i Pulp Fiction på olika sätt. Men när Quentin Tarantino och Roger Avary skrev ihop de småhistorierna som sedan skulle bli filmen handlade det lika mycket om yta som innehåll. Någonting som han tycks ha glömt bort till de två Kill Bill - filmerna som han sedan skulle göra storstilad comeback med. Att göra en film som ett kollage av händelser och helt strunta i dramaturgisk berättarstil kräver skicklighet.
Det finns en gyllene filmregel att man inte får bryta mot filmregler om man inte vet om att man gör det. I Pulp Fiction fungerar klippningen och stilen som en effekt till att bidra till det kaotiska och hårda som resten av filmen också bygger på och allting tillsammans driver det till sin spets.

Pulp Fiction är som en berg och dalbana. Hur ett manus ser ut kan vara oherört viktigt; den struktur som skapas där kan vara betydande för hela filmen och diskussionen om hur viktigt ett manus är för resten av filmen har diskuterats här på filmtipset med personer som är väldigt oense om hur viktigt ett manus är för hur filmen ska bli.
Givetvis handlar Pulp Fiction om de berättelser och karaktärer som Tarantino lotsar igenom sitt kaos; men det är också ett bevis på hur man kan få geniala ideér och förstärka dem ännu mer med hjälp av det fina som kallas efterarbete. Hur mycket redigeraren Sally Henkes ska få äran eller med hur hård han Tarantino styrt det arbetet är ungefär lika omöjligt som att diskutera hurvida Tim Burton borde ha mest ära för A Nightmare Before Christmas trots att han inte regisserat den men Sally Menke har ju arbetat vidare med Tarantino så något med filmens annorlunda klippning att göra lär hon ju ha.
Så jag ser på Pulp Fiction som både en genialisk film och ett bevis på att när olika element i filmkonsten samarbetar och man når någon sorts topp i alla dessa så kan det inte bli så mycket annat än såhär jävla bra.

Shaun 12 har röstat
connya 32 har röstat