Recension av Ran

År: 1985
21/12 2003
Recenserad av Yakuza
D
et tog tio år för Kurosawa att bli klar med manuset till Ran och när han äntligen var klar hade han inte råd att sätta inspelningen i rullning. Till slut gick Masatoshi Hara (från Herald Ace Productions) tillsammans med Serge Silberman (från Greenwich Film Productions) in som finansiärer. Hela kalaset gick totalt på tolv miljoner dollar och tog närmare ett år att filma.

Enligt Kurosawa själv är Ran hans livsverk. När han var sjuttiotre år hade han närmast tappat hoppet om att någonsin få se Ran, filmen på vilken Kurosawa lagt ner all sin sista energi, på bioduken.

När han fick frågan, vilken är din bästa film? Skulle han normalt ha svarar ”the next”. Men den här gången svarade han helt enkelt ”Ran”.

Så till handlingen. Efter att ha varit ute på viltsvinsjakt bestämmer sig Hidetora, hans tre söner och deras gäster för att vila. Hidetora är sjuttio år gammal, somnar med ålderns rätt och har en skrämmande dröm. Det här får honom att tänka på hur han ska förvalta sina ägor. Han ger sitt största slott till sin äldsta son, Taro. De två andra slotten ger han till sina yngre söner Jiro och Saburo.

Han ger dem en lektion i samarbete, genom att ta tre grenar och enkelt bryta av dem en i taget. Sen tar han alla grenarna tillsammans och försöker bryta av dem utan att lyckas.

”Du kan bryta av en gren, men inte de här tre tillsammans, bara utifall att ni drabbas av olyckan, om ni håller ihop kommer det här landet att förbli säkert.”
(Egen översättning).

Saburo, den yngsta sonen stör sig på att deras far så hastigt och oansvarigt givit upp sitt rike och litar inte på sina äldre bröder. Så han tar upp en bunt grenar och bryter av dem. Hidetora blir rasande och landsförvisar sin son. På vägen tillbaka till slottet bryter ytterligare gräl ut. Landsherren Taros fru övertalar sin man att klaga på Hidetoras beslut. Hon påstår att han inte har rätten att avgöra vem som ska överta riket. Med motivationen att Hidetora mördade hennes far och hennes bröder och till råga på allt var det i största slottet hennes mor hade tagigt livet av sig…

Här följer ett citat från filmen.

Kyuami: "Åh, det finns ingen Buddha i världen? Buddha lyssna till mig. Är du så uttråkad där uppe i himlen att du gottar dig åt att se män dö här nere? Är det en njutning att höra dem gråta?"

Tango: "Nu räcker det! Klandra inte Buddha. Det är han som gråter. Män–de är så dumma att de tror att överlevnad är beroende av dödande. Nej, inte ens Buddha kan rädda oss. Gråt inte mer, Det är som det är. Män söker sorg, inte glädje. De föredrar lidande framför frid."

Kurosawa ber människan att fundera över vad de egentligen finns för syfte att döda varandra. Det är inte svårt att finna likheter med Kurosawas liv i Ran. Hidetora är sjutio år och
de var även Kurosawa när han började skriva filmen.

Kurosawa själv beskriver Ran som en skildring av en rad mänskliga beteenden betraktade från himlen.

Ran är enligt mig helt klart en av de bästa filmerna som någonsin gjorts. Mästarens mästerverk!

BeforeYouDie 3 har röstat
Yakuza 26 har röstat