Recension av Råttatouille

Ã…r: 2007
21/10 2007
Recenserad av Afflicter
A
ah, Paris... Var annars skulle en film om matlagning utspela sig? Pixar lyckas ännu en gång hålla idélampan tänd genom att göra den varelse som är minst välkommen i ett kök, nämligen en råtta, till mästerkock. Remy har förstås också ett väldigt känsligt luktsinne och vet vilka kryddor och ingredienser som skall kombineras för att skapa en utsökt maträtt. Med hjälp av Remys avvikande fascination för människor lyckas han bekanta sig med något av en odugling i köket vid namn Linguini och göra sig själv till den indirekte mästerkocken vid restaurangen Gusteau´s. Konflikter uppstår sedan i form av huvudkocken Skinner, kritikern Ego och förstås rädslan för att resten av personalen vid Gusteau´s ska upptäcka vem som egentligen ligger bakom Linguinis plötsliga geni i köket.

När man ser Ratatouille märker man en central skillnad i animationen från Pixars föregående långfilm Cars. Den filmen blev hyllad mest för sin absolut prickfria animation, men man måste tänka på att det handlade om en värld helt bebodd av bilar. I Ratatouille går Pixar tillbaka till att animera både människor och djur och det betyder naturligtvis högre krav på kvalitét. Som vanligt lyckas man dock superbt med att få alla karaktärer att se otroligt trovärdiga ut. Tack vare massor med små detaljer och mänskliga uppförandemönster blir råttorna i filmen några av Pixars bästa skapelser. Det ser med andra ord ut som om denna animationsstudio fortfarande bara kan bli bättre på vad den gör.

Jämsides med utseendet har Ratatouille även en rätt så utstakad och på sina ställen överraskande handling. Det finns dock några detaljer som man önskade att regissören och manusförfattaren Brad Bird gjort annorlunda. Råttor är ju kända för att stjäla all sin mat och det har man även tagit fasta på här. Remys samvete tar formen av den bortgångne Gusteau, lite som Obi Wan uppenbarar sig för Luke i Star Wars. Då och då blir Remy påmind av Gusteau om hur fult det är att stjäla mat, vilket inte sitter helt fel, men när samma aja baja kommer för femtielfte gången blir det helt enkelt tjatigt.

Ett av de beslut man tagit med den här filmen är att djur inte kan prata med människor, vilket ju är vanligt i Disneyfilmer. Det är ett klokt beslut av Pixar, men presenterar i sin tur ett problem: Hur ska Remy kommunicera med Linguini för att få honom att bli en bra kock? Lösningen är något som man helst hade sett spenderat lite mera tid på ritbordet. Det här är något som man endera ser som en kul grej eller grimaserar åt och poängen är ju att Ratatouille är en barnfilm. Dylika filmer ska ju vara lättbegripliga och förstås barnvänliga och det känns egentligen så hela vägen genom även här... nästan. Allting pekar från början på att klimaxet kommer att vara Egos recension av Remys revolutionerande rätter, men när den till sist kommer känns det hela lite väl vuxet. Sådant prat borstas som tur är kvickt bort genom att man presenterar ett roligt, överraskande och framförallt barnvänligt slut.

Afflicter 9 har röstat
Cowbell 8 har röstat