Recension av Ray

Regissör: Taylor Hackford
Ã…r: 2004
Antal visningar (1935)    Forumdiskussion (0)
28/2 2005
Recenserad av paycheck
O
m Ray Charles, en av tidernas största musiker. Han såg sin bror drunkna när han var liten och han uppfann soulen senare. Han blandade gospel med blues. Han var blind, kom in i knarkvärlden, hade familj, älskare och turnerade runt i världen.

Ray är den bästa biografi jag någonsin har sett! Jamie Foxx spelar så bra och är så lik att man tror att det är den riktige Ray Charles.
Filmen visar inte bara goda sidor hos Charles, det är det som är bra.
Man blir tagen av filmen när man ser hur Ray blir blind, börjar med knark och blir lite mobbad i början för att han är blind. Hans mamma är väldigt tuff och ger sig fan på att Ray ska göra något av sitt liv även fast han är blind. Utan mammans peppande hade förmodligen Ray inte blivit någonting så stort som han senare blev. Ray var dum och ville verkligen testa knark och då blev han så klart beroende diekt.

Man känner verkligen med frun när han är med olika älskarinnor hela tiden, men hon stannar kvar hos Ray och han vill ha kvar henne. Det är starkt av frun.
Jag har något att tillägga som inte är positivt och det är att det är bara Jamie Foxx som är riktigt bra i Ray, de andra håller inte alls samma klass. Den som spelar mamman spelar också jättebra, men hon är bara med lite. Det är det ända negativa i filmen. När man ser den får man njuta av bra musik och skådespel av Foxx.

Charles fick sin egen stil genom en person på sitt skivbolag, då kom han igång på riktigt. Det var kul att se hur Mess Around blev hans hit. Innan hade han bara haft samma stil som andra, folket ville höra något nytt. Alla blev vilda när Mess Around kom och sen kom fler och fler låtar från Ray och han blev erbjuden ett kanonkontrakt av det största skivbolaget.

Ray Charles träffade Jamie Foxx under inspelningen av Ray och blev imponerad av honom. Han tyckte att han hade något speciellt. Foxx har spelat piano sen han var liten och har begåvning.

De satte linser i Foxxs ögon så att det skulle bli verkligt, han kunde själv inte se något. Det är bra gjort av Taylor Hackford. Ju verkligare det blir, desto bättre film.
Han hade planerat det här projektet i många år, men kunde inte hitta rätt skådis förrän Foxx kom upp.

Greenleaf 3 har röstat
paycheck 12 har röstat
cineasten89 10 har röstat

av paycheck
Unknown
Breach
P.S.
Last Days
Harry Potter och den flammande bägaren
Land of the Dead
Jerry and Tom