Recension av [Rec]

År: 2007
7/4 2008
Recenserad av kanzi
A
ngela och hennes kameraman Pablo ska tillbringa en natt på en brandstation för att följa brandmännens arbete för ett program de gör till en lokal tv-station. Vi får följa dem genom Pablos kamera när de repeterar, rekar miljöer och intervjuar de käcka brandmännen. När teamet följer med på en rutinutryckning för att rädda en kvinna som är inlåst i sin lägenhet får de sig en fruktansvärd överraskning. Det är dock ett bra scoop och de bestämmer sig för att låta kameran rulla.

Regissören och manusförfattaren Jaume Balagueró har tidigare gjort filmer som ”Darkness” (2002) och ”Fragile” (2005) i Hollywood och fortsätter att hålla sig till skräckfilm. [Rec] blev en smärre succé i hemlandet Spanien när den kom förra året och blev den 3:e mest sedda filmen 2007. Den har vunnit diverse publikpriser i Europa, samt två Goya-priser (spanska filmpriset) och visades på Stockholms filmfestival förra året. En Hollywood-remake, med den icke-subtila titeln "Quarantine" är redan i post-produktion och kommer bland annat att ha Jennifer Carpenter från tv-serien "Dexter" i huvudrollen som Angela.

[Rec] har framförallt jämförts med ”Blair Witch Project” på grund av sitt mockumentärupplägg, men bjuder på betydligt mer action och är egentligen en vild blandning av olika skräckgenres. Gillar man skräckfilm kan man hitta referenser till i första hand klassiska filmer som ”Night of the Living Dead”, ”28 Days Later”, ”The Exorcist” och ”Omen”. Dessutom gör kameraupplägget att paralleller till ”Silent Hill”-spelen ligger väldigt naturligt till hands. Som om faktumet att de blir inlåsta i huset inte vore tillräckligt, så bjuder realtidsupplägget på en extremt klaustrofobisk känsla. Publiken tvingas hela tiden se det kameramannen filmar och vet att det inte kommer att bjudas på några överblicksbilder eller dialogklipp. De enda naturliga klippen som förekommer är brotten i tidslinjen när kameran stängs av för att sedan sättas på i en ny ”oförutsägbar” situation. Filmskaparna har utnyttjat denna idé väl och vi bjuds på diverse stämningshöjare som trasiga kameralampor, mörkerseende, nedställd kamera och ljud som försvinner och förvrängs.

En irriterande nackdel är att kameramannen är en pajas och trots att han arbetar på lokal-tv så är det ingen ursäkt för att filma som en packad sjöman ibland. Han har en viss tendens att zooma som en galning och/eller röra kameran som en bergochdalbana så man som åskådare blir åksjuk, förutom i situationerna där det verkligen händer något extraordinärt i bilden – då zoomar han ut så man inte riktigt kan urskilja några detaljer. En smart lösning för att dölja lågbudgeteffekter förvisso, men inte ett särskilt trovärdigt beteende i verkligheten. Lite tråkigt är också att man har lagt på några klumpiga och helt onödiga effekter i postproduktionen som tar udden av realismen som ju är hela poängen med filmen. En annan påfrestande sak är det stundtals höga ljudet. Att lyssna på ett gäng hysteriskt skrikande spanjorer i paniktillstånd tär på hörseln kan jag meddela.

Premissen för [Rec] är fantastisk och utförandet är helt okej. Förstapersonupplägget med en kamera bidrar rejält till den obehagliga, klaustrofobiska stämningen och ger ett bra upplägg för chockeffekter. Både storyn och uppbyggnaden hade kunnat utvecklas lite bättre, liksom skådespelarprestationerna, men det är viktigt att komma ihåg att det är en lågbudgetfilm och överlag är den välgjord. Mottagandet har varit varmt men några fantastiska skrämseleffekter är det inte direkt tal om. Trots det alltid lika fascinerande faktumet att handlingen utspelar sig i nutid, men ingen känner igen de korrekta säkerhetsåtgärderna vid konfrontation med hyperaggressiva människor med blod i ansiktet och galen blick, så har de flesta av oss sett det mesta i filmen förut.

kanzi 37 har röstat

av kanzi