Recension av Repulsion

Ã…r: 1965
1/9 2004
Recenserad av Lidl
E
n film om en ung kvinna som blir galen, vem vill titta på sådant egentligen? undrade en kompis till mig. Och ja, vem vill det egentligen?
Jag vet att många människor enbart tittar på film för att bli underhållna för stunden, och då menar jag inte äcklade och skräckslagna, utan roade. Dessa människor skulle antagligen inte titta på Repulsion frivilligt, eftersom det inte direkt är en lättsam film. Och skulle de börja titta på den skulle de antagligen bli uttråkade av den första halvan, då allt planteras och byggs upp.
Men de som stänger av efter tio minuter går miste om någonting här, för detta är fasansfullt fascinerande på ett i högsta grad underhållande sätt. Och det kan hända att jag är en aning fördomsfull här, men det krävs helt enkelt lite mer av tittaren för att kunna uppskatta en Polanski.

För den som bara stänger av under pistolhot vankas genomtänkt foto, välcastade biroller, en vacker huvudrollsinnehavare (Deneuve) som spelar skör och frånvarande på ett magnifikt sätt, ett intressant ljudspår (gillar särskilt klocktickandet i våldtäktsscenerna) och en väl uppbyggd och tokigt spännande historia.

Skräckfilmsälskare, som jag, kommer antagligen att avguda scenen med händerna i korridoren (den fick mig att hoppa till på riktigt för första gången på länge), och sen finns det dessutom den absolut starkaste scenen; pojkvännen(?), som just brutit upp dörren, håller en kärleksmonolog för Carol (Deneuve) medan en grannkvinna står utanför och lyssnar nyfiket... Den skulle klara sig fint som fristående kortfilm till och med.

Som alltid i Polanskis filmer är det dock stämningen man fastnar ordentligt för. Jag fann mig själv sittande med öppen mun flera gånger, hoppade som sagt högt av förskräckelse vid handscenen och mina naglar blev säkert flera millimeter kortare (och jag biter ändå inte på naglarna) när fastighetsskötaren kom på besök.

Slutligen blir det en fyra, men en väldigt stark sådan. Trots allt slår ingenting Kniven i Vattnet.

En intressant sak med Repulsion är förresten att psykologer som såg den blev mäkta imponerade av Polanskis verklighetstrogna skildring av schizofreni. Sen erkände Polanski och Gerard Brach (co-writer) att de inte gjort några efterforskningar kring sinnessjukdom, utan bara skrivit om vad de trodde skulle hända med de omständigheter som fanns...

Lidl 13 har röstat
anonym 13 har röstat