Betyg idag: 1 046 Besökare idag: 4 834

År: 2000
15/5 2003
Recenserad av Jupiter
E
fter att jag sett Requiem for a dream och diskuterade den med någon fick jag höra att den var lite väl moraliserande vad gäller droger. Jag blev förvånad - för det är inte vad filmen handlar om.

Vi träffar Sara Goldfarb, en äldre änka som tillbringar dagarna framför tv:n eller i solen med väninnorna. Saras son Harry ägnar dagarna åt att knarka tillsammans med sin flickvän, eller åt att hitta knark. När han efter ett tag får kontakter i den undre världen börjar han langa i hopp om att snart kunna dra sig tillbaka med en portion knark som ska räcka länge. Sara, å sin sida, får plötsligt en inbjudan till tvprogrammet hon vill vara med i, så hon sätter igång med att banta - hon vill förstås vara i form när hon ska vara med i tv. När bantningskurerna misslyckas gång på gång söker hon upp en läkare för att få hjälp med sin "övervikt". Han ger henne piller som ska ätas tre gånger om dagen, och plötsligt ser hon resultat.

Requeim for a dream är en snygg film. Kameraföring och effekter används både smakfullt och eftertänksamt och flyter in i filmen på ett bra sätt. Ljudeffekterna är riktigt imponerande och ger den extra lilla udden till de visuella effekterna. Det är många snabba klipp som du knappt hinner uppfatta, men det går inte för långt. Aronofsky håller det på en sansad nivå och bildmässigt påminner det emellanåt väldigt mycket om Guy Ritchies Snatch. Manuset är mycket bra, och skådespelarna gör det rättvisa. Speciellt bra är Jared Leto som Harry Goldfarb och Jennifer Connelly som hans flickvän.

Ett problem med den här filmen är att den känns väl kort. Vi hinner aldrig riktigt lära känna karaktärerna på djupet, och emellanåt går det lite för snabbt mellan händelserna. Det är förstås synd på ett sådant välgjort manus där karaktärerna ändå ger en känsla av att vara väl genomarbetade. En halvtimme till hade utan problem kunnat vara kvar utan att spetsen och rappheten försvunnit.

Men man kan ändå inte undgå att bli gripen av de flera olika levnadsödena som skildras, det ena värre än det andra. Drömmar krossas och blir till mardrömmar. Vi följer med Sara, Harry, Marion och deras kompis Tyrone ner i en ond spiral av misär och drogmissbruk.

Man känner igen Aronofskys stil från kultförklarade Pi, men här har han tagit ytterligare ett steg. Requiem for a dream är en riktigt bra film. Det är också Aronofskys bästa film, och jag ser fram emot nästa.

weng-weng 25 har röstat
Jupiter 40 har röstat