Recension av Resan till månen

Ã…r: 1902
11/1 2005
Recenserad av von_fantasy
B
rilliant, vackert, enastående och revolutionerande, framförallt oerhört viktig film och en milstolpe inom filmens historia.

Handlingen är simpel. Några viktiga herrar har byggt en månkanon (lite som i Jules Vernes bok "From the Earth to the Moon") med en raketkapsel som ska ge fem utvalda en chans att se månen.

När dom väl hamnar på månen blir dom tillfångatagna av månmänniskor. Dom måste klara sig ur situationen innan dom kan fara hem till jorden igen. Nästan så att en surrealistisk känsla byggs hela tiden speciellt då vi ser hur kvinnor sitter på Saturnus ringar, på månens skära och tittar fram ur stjärnor.

Skådespelarna består av bl.a. Georges Méliès och Jeanne d'Alcy (som blev hennes sista film även fast hon dog 1956). Skådespeleriet är lite överspelat, mest tack vare att det är stumfilm vilket brukar innebära en viss grads överspel (se "Ringaren i Notre Dame" med Lon Chaney Sr. som jag anser har för mycket överspel)

Det ni ser är en filmskatt. Det är filmens början. Då varken första eller andra världskriget hade börjat, då Oscar II var kung i Sverige (och Norge) och då Charlie Chaplin inte gjort en enda kortfilm än... Då så gjorde Georges Méliès detta underverk.

Georges Méliès tänkte ge filmen en amerikansk release och därför få in en massa pengar. Men självaste Thomas A. Edisons (ja ni läste rätt, Den! Edison!) filmtekniker hade redan kopierat filmen och visade den runt om i USA. Den där glödlampan Edison var visst också lysande när det gällde att ta åt sig profiten då han tjänade storkovan på filmen medan Georges Méliès några år senare blev helt bankrutt.

På versionen jag såg var det ett underbart piano-soundtrack som verkligen följde handlingen perfekt. Sceneriet är fantastiskt, det är fösta filmen som innehåller anminationer och levade skådespeleri samtidigt, första filmen som innehåller någon form av animation och så en av dom allra första Sci-Fi filmerna. En riktigt underbar scen är då dom flyger in i ögat på kvinnan i månen (ja ni läste rätt, dom trodde kanske fortfarande att jorden var platt också?) som "spelas" av Bleuette Bernon. Härlig skaparglädje!

Georges Méliès visar verkligen vilken artistisk konstnär han var. Filmen var hans tavla och alla skådespelarna var färgerna han målade med. Han visar även vilken fantasi han hade och att han var något sorts geni.

"Le Voyage dans la lune" är vacker. Helt klart. Om man ser den och jämför med dagens teknik eller till och med 30talets teknik så kanske man inte ser det som en bra film. Men tänker man ett steg längre... Vi pratar alltså om 1902 alltså för ca103 år sedan, då varken första eller andra världskriget hade börjat, då Oscar II var kung i Sverige (och Norge) och då Charlie Chaplin inte gjort en enda kortfilm än... Då så gjorde Georges Méliès detta underverk, resan till månen.

von_fantasy 41 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

Cannibals