Recension av Resan till Melonia

År: 1989
29/6 2007
Recenserad av Cineasten
E
n mycket charmig och välberättad historia som bygger löst på Shakespeares Stormen. Den börjar precis som förebilden med en storm. Kapten Julgransfot (som självklart har träben) försöker styra sin träskuta i den häftiga stormen, men förgäves. Ombord finns, förutom kaptenen, hans storbarmade alltiallo Kockan, en förrymd pojke vid namn Ferdinand, skeppspojken och sist men inte minst de elaka skurkarna Slug och Slagg från den hemska industriön Plutonia.

Slug och Slagg är två riktiga bovar som har förslavat en massa barn på ön Plutonia, en smutsig, illaluktande och bullrande plats där enorma maskiner ständigt producerar bomber och dylikt. Deras mål med resan är att stjäla ett gödningsmedel som finns på paradisön Melonia där allt är grönt, lugnt och vackert. Där härskar trollkarlen Prospero med sin dotter Miranda, trädgårdsmästaren Caliban och den spanande albatrossen Ariel.

Slug och Slaggs planer slås dock i spillror när kapten Julgransfots båt slår runt i de enorma vågorna. Eller gör de verkligen det?

Resan till Melonia är en fantastisk film. Den är inte bara för barn... snarare är det en film för folk som tycker om en bra historia. Per Åhlins figurer är lätta att fatta tycke för och stilen känns igen från hans tidigare filmer Dunderklumpen och Karl Bertil Jonssons julafton.

Det är i grund och botten en ganska mörk historia om kampen mellan det onda och det goda. Trots det bjuds man förstås på flera tillfällen till skratt.

Karaktärerna är udda och intressanta och framförallt väldigt fint tecknade. Trollkarlen Prospero med de snälla, lite trötta ögonen, Miranda med den stora hatten och de finurliga trollkonsterna, kapten Julgransfot med den bistra uppsynen, elakingarna Slug och Slagg i sina kostymer och sist men absolut inte minst trädgårdmästaren Caliban som ser ut som ett vandrande grönsaksland. Otroligt fantasifullt tecknad.

Skådespelarna som gör rösterna gör alla ett utmärkt jobb. I rollen som Prospero hörs den numera avlidne Allan Edwall. Mirandas röst görs av en mycket ung Robin Carlsson; numera världskänd under namnet Robyn. I rollen som den förrymde pojken Ferdinand hör vi den inte helt okände Olle Sarri som senast syntes i serien Heja Björn som gick på Tv4 förra året. Slug och Slagg spelas suveränt av Jan Blomberg och en riktigt otrevlig Hans Alfredsson. Albatrossen Ariel spelas av Tomas von Brömssen som även här gör en mycket bra prestation. Den som sticker ut mest är dock Ernst Günther i rollen som grönsakslandet... f´låt..jag menar förståss Caliban. Han är verkligen suverän. Helt enkelt underbar i rollen som den utslitne trädgårdsmästaren.

Pressen höjde filmen till skyarna när den hade premiär 1989 och skrev bland annat "Det är svårt att motstå humorn, charmen, det fräcka och lite uppkäftiga anslaget i denna skröna vilken också har moralitetens förtecken." Det är en varm film man blir glad av att se. Jag är fullt benägen att hålla med pressens recensenter.

Cineasten 16 har röstat

av Cineasten