Recension av Richie Rich

Ã…r: 1994
12/7 2004
Recenserad av cineasten89
D
et är en film som jag älskade och diggade som liten, men nu har väl charmen gått ur lite. Men fortfarande är Macaulay Culkin guld!

Macaulay Culkin är en av världens rikaste barn, och är rätt bortskämd. Men det han inte kan köpa för pengar är vänner. Och när hans föräldrar är bortrest, blir det inget som han tänkt sig och skurkar tar över hans pappas imperium.

Det är småkul, småcharmig och småfantastisk, alltså smått av varje.
Det som är roligast är att butlern är så ordentlig och stel, och när imperiet plötsligt tas över av skurkarna, och han tas till fängelse, blir han plötsligt cool med läderbyxor och piratkläder.
Det som också är roligt är när Richies vänner kommer till herrgården för att hjälpa Richie, med hjälp av gödsel som smälls av till en vakt som håller i en chipspåse, och den tjocka pojken tar hela påsen för egen del.

Det som också är roligt är att en slags Mount Everst finns i Richies herrgård, fast inte med presidenter som förebild utan med Richie, hans pappa Richard och mamman som avbilder.

Det kan nog sägas att det är en överdriven men charmig film, som inte riktigt är en film alla pratar om utan är en slags blygsam familjefilm.

cineasten89 8 har röstat

av cineasten89