Recension av Riket II

Regissör: Lars von Trier, Morten Arnfred
År: 1997
8/2 2004
Recenserad av anonym
Riket-filmerna är mest på danska, men huvudpersonen Stig G. Helmer spelas av svenske Ernst-Hugo Järegård och därmed är det lite svenska i filmerna. Detta (båda Riket-filmerna) är det bästa svenska filmen jag sett och absolut den bästa danska. Inte för att jag sett mycket Lars von Trier-rullar, men detta är den bästa utan tvekan.
Det är djupt och kan vara svårt att förstå. Det är mystiskt och sjukt. Det tar bar tanketid.

Filmen är en fortsättning på "Riket". De här filmerna kunde lika gärna vara en 9 timmars (4,5+4,5) lång film, eftersom det fortsätter från den första i denna. Riket II slår inte ettan, men det händer mer i den här och det blir konstigare och roligare. Man får reda på mer saker om både patienter och läkare (sådant som man kanske inte vill veta). Folk föds och folk dör. Missfoster, demoner, spöken, tjuriga svenskar och slarviga danskar. Folk dör, men kommer tillbaka några minuter senare. Riket (ettan) var bättre. Ernst-Hugo Järegård gör filmerna till vad dem är, vilken skådespelare! Jag skulle gärna vilja se mer av honom i denna film, trots att han spelar huvudrollen. Men det innebär inte att han är med hela tiden. Det är många som har huvudroller i så fall.
Fru Drusse och hennes son Bulder får vi se ännu mer i denna film. Alla spöken säger att Fru Drusse måste hjälpa rikshospitalet i Köpenhamn, eller Riket, som det kallas. Det är någon på sjukhuset som kallar på djävulen. Djävulen är Åke Kruger som fått barn med en kvinna. Kruger är demon och därför blir barnet en missbildning, en fusion av en människa och en demon som till råga på allt är döende.
Samtidigt försöker Fru Drusse med hjälp av Bulder finna den som tillkallar djävulen på sjukhuset. Överläkare Helmer kommer hem från sin tripp till Haiti där han har fått tag i en voodoo-dryck som han ska ge till en underläkare och en kollega som han hatar. Helmer får problem eftersom han innan han åkte, sade till sin kollega Rigmor, som han har ett förhållande med, att de skulle åka till Haiti, men han beslöt sig för att åka själv. Direkt hopas problem kring honom, också pga den misslyckade operationen på den hjärnskadade Mona.
Flera av läkarna satsar pengar på en förare som kallas "Draken" som kör en ambulans i full fart med sirenerna på i fel linje av vägen.
Chefen för avdelningen där allt detta händer är professor Moesgaard som är rätt dum och klantig och tar inte mycket ansvar för sin avdelning och sitt jobb. Han går i psykiatri där de säger att han måste skaffa sig en hobbie och det gör han; erotisk konst!
Det låter komiskt och det är komiskt. Denna film bevisar att vad som helst kan ske på ett sjukhus.

Riket II är rolig, läskig, mystisk, djup och jättebra. Det är en mycket sevärd uppföljare, eller fortsättning. Ernst-Hugo Järegård har blivit en ny favoritskådis för mig, jag hade bara sett honom i Kådisbellan innan jag såg Riket-filmerna. Han är perfekt som en elak och sur överläkare som klagar på allt och alla. Han hatar verkligen landet Danmark och han fattar inte hur en sådan "bra" människa som han hamnade på ett sjukhus där det verkar som en del av läkarna är mer hjärntvättade än patienterna. Stig Helmer verkar vara den mest normala på sjukhuset och han är inte ens normal! Han reser till Haiti för att tillverka voodoo-drycker till sina kollegor och han pratar med sin avföring. Inget är normalt på den avdelningen och det lär troligtvis aldrig bli.

Jag har suttit i mer än fyra timmar i sträck för att se den här filmen och nu, direkt efteråt, recenserar jag, så nu är jag ganska trött. Jag åt samtidigt som filmen rullade, men jag var tvungen att stänga av och äta upp maten snabbt och sätta på igen, för man får ingen matlust av den här filmen, det utspelar ju sig på ett sjukhus och man får se när de opererar människor och tar ut inälvorna och allt det där. Plötsligt såg inte maten lika läskande ut.

anonym 16 har röstat

av anonym