Recension av Riket

År: 1994
30/9 2004
Recenserad av carre006
D
ogmaserien Riket och visades på DR1 1994. Senare producerades även en andra del av serien. De två serierna har nu släppts på dvd. Serien är ett mästerverk som man inte får missa. Det geniala i serien är hur bra skådespelarna lyckas framhäva sina rollfigurers personligheter, samt hur regissör Lars von Trier lyckats med att kombinera skräck med humor.

Överläkare Stig Helmer (Ernst Hugo Järegård) har tvingats bort från sitt älskade hemland Sverige. Istället tvingas han arbeta bland danskar på Rigshospitalet i Köpenhamn där byråkrati och effektivitet minst sagt inte verkar vara förenliga. Järegård lyckas på ett enastående sätt skildra Helmers avsky för sina kollegor och Danmark utan att behöva säga ett ord. De blickar och grimaser han ger säger allt.

Helmers beteende går inte ostraffat. De läkare som han själv kallar för "biträdande underläkare" gör allt för att sätta dit honom då de inte har annat för sig såsom att köra chickenrace på motorvägen med ambulanser eller att utvinna kokain ur ögondroppar.

På sjukhuset finns en svart marknad för det mesta, men framförallt så byts tjänster mot gentjänster. Att Helmers främste motståndare Krogshöj har bytt till sig ett rum i hospitalets källare mot en gentjänst, och hur han här säljer och köper allt han kan få tag i, är ett utmärkt exempel på hur Lars von Trier förlöjligar den allmäna sektorn.

Rigshospitalet styrs av dess vetenskapsmaniska läkare som precis som sjukhusdirektörn fördömer det andliga. Det andliga kämpar emellertid emot - tecken på trötthet har börjat visa sig i de annars så solida byggnaderna.

Helt ovetande om hospitalets verkliga problem försöker sjukhusdirektörn desperat att återtaga makten från läkarna. Ingen verkar se, höra eller bry sig om vad sjukhusdirektörn säger, vilket onekligen är underhållning på hög nivå.

Filmen växlar på ett ypperligt snabbt och snyggt sätt från atmosfärer som är skrämmande till andra som bara är fyllda av roliga och charmiga sekvenser. Det är med hjälp av en bra filmteknik, bra ljudeffekter samt en härligt upptrissande filmmusik som von Trier lyckas med att skapa en unik stämning.

Patienten och spiritisten fru Drusse (Kirsten Rolffes), som i Helmers ögon bara är "djävla simulant", gör sitt bästa för att få kontakt med ett gråtande litet spöke. Vad Drusse inte vet är att hennes kontakt med spöket kan komma att spela stor roll för hospitalets överlevnad.

carre006 28 har röstat
anonym 16 har röstat