Recension av Road Trip

Regissör: Todd Phillips
Ã…r: 2000
Antal visningar (1913)    Forumdiskussion (0)
27/6 2003
Recenserad av Paths_of_Glory
J
ag hatar generellt Amerikanska High Scool filmer.
American Pie fick mig att spy av tråkighet men i Road Trip finns nåt som är ovanligt i många High Scool filmer.
Den går ut på ett uppdrag. Ett uppdrag att finna en sak. En kapplöpning mot tiden. Det låter nästan som en actionfilm som handlar om kärnvapenkrig. Men det är raka motsatsen. Det är en de bästa komedier någonsin, ialla fall för en tonåring. Men en farmor eller mormor föredrarnog en komdei lite mer som Åsa-Nisse och Bröderna Marx. Inte mig emot men det är synd för de gamla ändå att de inte kan förstå sig på en sån här rolig film.
Men åt andra sidan så e ju uppdraget ganska larvigt och ifrågasättbart om man verkligen åker 300 mil på tre dar med bil bara för att få tag i ett videoband där man visar sin otrohet.
Jag skulle definitivt inte gjort det men nu är det ju film och äventyret och resan blev roligare än jag ens kunde ana.
Innan de ens har åkt så är man inte det minsta uttråkad eller trött på skämten som ofta handlar om sex, snusk och skit.
Men som sagt så blev filmen bara bättre och bättre och ganska oförutsägbar i många ställen där man hade räknat med raka motsatsen.

Josh Parker är en ung kille som har problem med studierna men har funnit sin livs kärlek iallafall haft den. Han träffade Tifany Henderson när han var 5 och blev tillsammans med henne. De lovade varandra att alltid va trogna och älska varandra. Men nu går Josh på college i Atthica, New York. och Tifany i Austin, Texas. 300 mil i mellan är man otrogen om man är med nån annan då? Eller räcker det bara om man inte har samma riktnummer?

E.L är Joshs närmaste vän. En riktig slacker och sexfantast som tar livet som en enda nöjeskarusell.
Ångesten och osäkerheten tar aldrig till.

Rubin Carver är en ung men smart kille som kan allt om filosofi och fysik. Han anser sig själv som en levande kunskapskälla men har lite för mycket hjärna än stake får han höra. När han var 6 år så var han så orolig för läget i Irak att han blev sjuk. Det enda som får honom att koppla bort, är att röka gräs.

Kyle Edwards är en lugn och lite töntig kille som följer med på resan för att de behöver låna hans bil och hans kreditkort. Han har dock starka sidor som är dolda som visar sig mer och mer ju längre tid det går av resan och när de kommer hem så är han en cool,breakdancare som har mist oskulden och lärt sig att stå på sig.

Bary är ovanlig kille som delar rum med Josh. Som av någon konstig anledning verkar bli framtidens psykopat.
Han vill så otroligt se en mus bli dödad av Rubins orm men om han får det nöjet återstår att se...

Poblemet är att Josh har råkat filma ett videoband när han har sex med en annan tjej . Men det stora problemtet är att han har råkat skicka det till Tifany...

Det är alla ett gäng. Fyra ska åka 300 mil på 3 dar en riktig Road Trip (Äventyrsresa)!
Den fjärde väntar i 3 dar på sin livs dröm att få se ormen sluka musen...
Tillsammans så är det här en otroligt vansinnig och helt makalöst rolig film. Den är grovt underskattad men jag tycker det är en klar och stark 5:a!

billybob 9 har röstat
Paths_of_Glory 16 har röstat