Recension av Robin Hood - Prince of Thieves

År: 1991
12/1 2007
Recenserad av RasmusOrsén
P
risbelönad film av Kevin Reynolds om den legendariske hjälten från 1100-talet. I den här filmen tar Kevin Costner på sig titelrollen som Robin av Locksley. Med sig har han en rad kända skådespelare och en mycket spännande handling.

Lord Locksleys (Brian Blessed) son Robin (Kevin Costner) har följt med Kung Richard (Sean Connery) ut på korståg. Robin hamnar till slut i ett fängelse i Jerusalem där han torteras i flera månader. Men när han väl får tillfälle så flyr han och en arab, Azeem (Morgan Freeman) från fångenskapen. Azeem följer med Robin tillbaka till England, men när de når Englands stränder har mycket ändrats.

Kung Richard är fortfarande ute på korståg och hans tillförordnade "Sheriffen av Nottingham" (Alan Rickman) har förvandlat landet till ett fördömt rike, lett av en tyrann.

När Robin väl kommer fram till Locksley-fästningen där hans far bor så finner han till sin fasa bara ruiner. Sheriffen har mördat hans far och lämnat betjänten Duncan (Walter Sparrow) i blindo i ruinerna.

Robin bygger upp ett följe för att slå tillbaka mot Sheriffen. Han kommer i kontakt med de flyktingar som dragit till skogs ledda av John Little (Nick Brimble). Robin leder dem i kampen mot tyrannen och stjäl från de rika och ger till de fattiga. I övriga roller ser vi bland andra Christian Slater, Michael Wincott, Michael McShane och Mary Elizabeth Mastrantonio som den vackra Lady Marion.

Filmen har vunnit många priser men ingen Oscar. däremot så blev den nominerad för bästa titelsång, "(Everything I Do), I Do It For You". Dock tycker jag även Christian slater borde blivit nominerad för bästa manliga biroll då detta nog är hans bästa film någonsin. Hans roll är mer dramatisk till skillnad till Costner som framstår som ytligt god och glad.

Regisserad av Kevin Reynolds som gjort bland andra Greven av Monte Christo (2002). Men han tillhör väl inte en av Hollywoods bästa regissörer ändå eftersom allt är så himla naivt i hans filmer. Filmen slutar på en trea i slutändan då detta har blivit en klassiker men inte ett mästerverk.

RasmusOrsén 4 har röstat

av RasmusOrsén