Recension av Robin Hood

Ã…r: 2010
14/5 2010
Recenserad av August Dellert
D
emonregissören Ridley Scott (Gladiator, Alien, Blade Runner) har återigen teamat up med Russell Crowe (Gladiator, A Beautiful Mind, L.A. Confidential) för ett ikoniskt filmäventyr med svettiga karlar, seglande pilar och frustande hästar. ”Det är Robin Hood jag vill ha!”

Så kallade 'remakes', eller 'reboots', är onekligen den nya stora trenden i Hollywood och senast i ledet ställer sig den laglöse hjälten som tar från de rika och ger till de fattiga. Men vad är det som kommer få oss att vilja se ännu en film om räven som dyker upp en liten stund på julafton varje år? För de flesta av oss blir svaret på den frågan tveklöst den omtalade och efterlängtade återföreningen av Ridley Scott och Russell Crowe som senast samarbetade i mästerverket Gladiator. Det skulle dock vara ödesdigert att se en film som denna med förväntningen att den skulle överträffa eller ens leva upp till samma skyhöga nivå som ovannämnda titel. Efter att jag sett den enligt min smak högst mediokra Ridley Scott-regisserade storfilmen Kingdom of Heaven så gör jag inte om det misstaget.

Denna nya filmatisering av legendariska Robin Hood tar sin början år 1199 när kung Rickard Lejonhjärta är på väg hem från ett av sina korståg. Både kungen och hans högra hand Robert Loxley tas tidigt ut ur spelet och det är nu upp till bågskytten Robin Longstride och hans kompanjoner att ta tillbaka kronan till Englands huvudstad och Loxleys svärd tillbaka till Nottingham. Väl på plats konfronteras de av en minst sagt girig ny konung och en fager dam vid namn Lady Marion. Politiska intriger och subtila kärleksbravader fortskrider den smått seglivade handlingen framåt med ett par actionfyllda avstickare här och var. Rent generellt har det mesta i Robin Hood gjorts många gånger förut och jag förväntar mig inte att det kommer locka särskilt många att se filmen på den grundläggande handlingen eller det uttjatade temats magra grunder. Det finns dock flera aspekter av Robin Hood som lyfter filmen en bra bit över de flesta andra filmer i sin genre. Den utmärkta rollbesättningen är ett av dessa element som skiner med trovärdiga 'bad guys' (Mark Strong, Oscar Isaac) och hjältar som är lätta att heja på (Cate Blachett, Max von Sydow). Ett annat av filmens stora plus i kanten är den fantastiska scenografin som skapar en väldigt dyster och dunkel stämning som paradoxalt lyckas vara förvånansvärt vacker och tilltalande på samma gång.

Precis som Christopher Nolan gjorde med Batman Begins så har Ridley Scott gått tillbaka till huvudkaraktärens rötter och vi får följa den något bittra och krigshärdade Robin Longstride sakta förvandlas till den rättfärdiga frihetskämpen med huvan. Äntligen förstår man mot filmens slut den sanna motivationen bakom det motsägande agerandet.

Fel förväntningar kan förstöra nästan vilken upplevelse som helst, så förvänta er ingen actionpackad våldsorgie eller något episkt krigsepos. Om ni väljer att se Robin Hood så bör ni snarare se fram emot ett gripande, autentiskt och stämningsfullt kostymdrama, och gör ni det så blir ni nog inte besvikna.

4/5

frienatic 5 har röstat