Recension av Röd drake

Ã…r: 2002
15/7 2004
Recenserad av billybob
R
öd drake tar sin början när FBI utredaren Will Graham avslöjar den makabra sanningen om psykiatern Hannibal Lecter. Graham blir skjuten och drar sig tillbaka. Hannibal Lecter döms till sluten psykiatrisk vård. Då seriemördaren Francis Dolarhyde än en gång bryter sig in hos en familj och brutalt ritualmördar dem tar FBI kontakt med Will Graham för att få hjälp. Han tar i sin tur hjälp av den enda person som förstå seriemördaren de jagar: Dr. Hannibal Lecter. Motvilligt besöker Graham den man vars knivskarpa logik han beundrar, men vars brutala galenskap han fruktar mer än något annat.

Måste erkänna att detta inte är en film som ligger mig helt i smaken. Har lyckats undgå "när lammen tystnar" och nästan förmåtts kräka uatv "Hannibal" så mina förväntningar var ganska låga. Just därför blev detta en positv överraskning, äckelscenerna a`la Hannibal är nästan helt borta. Här får man mer ana än se vad som sker. Någon riktig mystik vill däremot aldrig infinna sig och den inspärrade Hopkins är den enda som får det att ila längs ryggraden för min del. Fiennes (eller vad han nu heter, den Röda draken) förmår inte annat än att locka till skratt då han nästintill är parodisk att skåda. Inget ont om hans skådespelartalanger, det är bara det att rollen han givits inte håller måttet och den den jämförs med Legenden Hannibal själv förmår den aldrig att skrämma upp någon. Tycker däremot att scenerna mellan Edward Norton och Anthony Hopkins är briljanta i all sin enkelhet. Det verbala hamnar i skymundan för detta lysande skådespel, det som inte sägs är så mycket större och viktigare än det våra öron får höra. Rollerna i filmen är dock väldigt ojämnt upplagda. De riktigt seriösa inslagen står förutom tidigare nämda Norton och Hopkins Harvey Keitel för. Bland de mindre seriösa är som också tidigare nämd, Fiennes samt den helt överspelade Journalisten vars roll jag inte finner någon större mening med. Möjligen är han tänkt att lätta upp stämningen men för min del är han för "Röd Drake" vad Jar Jar Binks var för många stjärnornas krig fantaster. I en tät thriller som denna vill man inte se någon fjantig typ springa och lätta upp stämningen. Det ska vara tätt, nervpirrande och fullt seriöst. Så är inte fallet, därför kan helhetsbetyget på filmen inte bli högre än tre trots att vissa scener är ruggigt bra, manuset känns stabilt och storartade verk utav nämda seriösa rollinnehavare.
Ett plus också till den blinda tjejen i filmen, en mycket trovärdig rollgestaltning som imponerar stort!

Rubbermonster 3 har röstat
billybob 6 har röstat