Recension av Röda draken

År: 1986
6/3 2005
Recenserad av Greenleaf
E
fter att det har skett en rad mord vid varje fullmåne kallas den före detta FBI-agenten Will Graham in igen för att lösa fallet. Ett hjälpmedel är den psykopatiske Hannibal Lecktor, som Graham grep ett flertal år tidigare.

Det här är alltså första filmen om Hannibal Lecktor (han stavas så i denna film), men han har absolut inte en stor roll i Manhunter. Man kan snarare säga att han gör en cameo-roll, dessutom är han spelad av Brian Cox. Coxs tolkning av Hannibal är utmärkt och han bidrar verkligen med en iskall och nästan skrämmande uppsyn. Kan inte säga att han är bättre än Hopkins, men jag kan däremot inte säga att han är sämre. Brian Cox visar mer känslor än Hopkins, som i När lammen tystnar inte rör en enda min. I Manhunter är Lecktor ganska känslofull och petar sig lite i ansiktet då och då m.m.

William L. Petersen spelar mycket bra som agenten Will Graham. Jag har inte sett honom i mycket hittills, men det jag har sett så har han varit mycket bra. Måste även ge en eloge till Tom Noonan som spelar Dollarhyde. Han både ser ut och känns obehaglig, och han skildrar en mycket invecklad karaktär på ett mycket bra och skräckinjagande sätt, även om karaktären egentligen inte är särskilt läskig...ja, ni kanske förstår vad jag menar.

Det märks att Michael Mann har gjort den här filmen, eftersom scenografin är underbar.
Redan från början märker man vilken regissör som har gjort denna film. Färgsättningen är minst sagt läcker och vissa scener är så typiska Mann. Tänker på scenen då Graham och hans fru är i sovrummet och rummet är helt ljusblått på grund av ljuset.

Mann väljer miljöer på ett mycket smart sätt. Efter att Graham träffar Hannibal så får man se honom springa ner för trapporna i en vit byggnad så att det känns som om han blir jagad och att det är mycket klaustrofobiskt. Kameraföringen är riktigt vass också. Det är snygga vinklar hela filmen igenom och fotomässigt är den mycket snygg. Sen finns det också en skön 80-talskänsla med typisk musik och helt enkelt en skön attityd.

Det som är så bra i Manns version till skillnad från den nya är att han inte fokuserar sig lika mycket på varken Hannibal eller Dollarhyde, men han lyckas ändå skapa mer djup bland karaktärerna än vad de lyckades med i remaken av Red Dragon. Både Hannibal, Dollarhyde och Graham känns mycket mer intressanta i den äldre versionen och enligt mig borde det aldrig ha gjorts en remake, som ser nästan löjlig ut i mina ögon jämfört med originalfilmen.
Slutuppgörelsen är verkligen häftigt gjord med slow-motion och speed-ups, samt ett par riktigt spännande slutscener. Det är Michael Mann.

Greenleaf 11 har röstat

av Greenleaf