Recension av Ronja Rövardotter

Ã…r: 1984
3/7 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
A
strid Lindgren har skrivit många klassiska berättelser och många av hennes berättelser har även resulterat i klassiska filmer och jag kan tänka mig att de flesta säkert har sett åtminstone någon Lindgren-filmatisering. Olle Hellbom är väl den regissör som åtminstone jag förknippar mest med Astrid Lindgren-filmer men år 1984 kom en väldigt bra Lindgren-film som faktiskt inte regisserades av Hellbom - Ronja Rövardotter regisserades av Tage Danielsson, som även var verksam som skådespelare och författare (han medverkade i julkalendern Herkules Jonssons storverk och skrev Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton för att nämna ett par exempel).

Rövarhövdingen Mattis (Börje Ahlstedt) bor i Mattisborgen tillsammans med sin hustru Lovis (Lena Nyman) och där bor även hans rövare. En natt föder Lovis en dotter som blir hennes och Mattis enda barn, och barnet döper de till Ronja (Hanna Zetterberg). Natten då Ronja föds slår blixten ner och delar borgen i två delar och både familjen och rövarna håller sig i ena delen och vet inte vad som försiggår i den andra.

Ronja växer och när hon får reda på vad en rövare gör så bestämmer hon sig för att aldrig bli rövare själv, oavsett vad Mattis har att säga om den saken. En dag upptäcker Ronja att någon verkar bo i den andra delen av Mattisborgen - hon får träffa Birk (Dan Håfström, halvbror till regissören Mikael Håfström), son till Mattis ärkefiende Borka (Per Oscarsson).

Mattis blir inte särskilt glad när han får reda på att Borka flyttat in i Mattisborgen men det hindrar inte Ronja från att träffa Birk i smyg. Ronja och Birk kommer bra överens även om de ryker ihop ibland och tillsammans brukar de hålla till i skogen där de stöter på både faror och spännande äventyr.

I skrivande stund har jag förvisso inte läst boken men filmen tycker jag är väldigt bra och välgjord. Den är både spännande och lite rolig, specialeffekterna är riktigt snygga - det här var för övrigt den första svenska filmen någonsin där man använde sig av CGI - och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Musiken är ett plus i kanten och kompositören Björn Isfält skymtar själv förbi i en scen - det är han som spelar flöjt när Mattis och de andra rövarna rånar en baronessa.

Hanna Zetterberg har inte gjort någon mer filmroll än Ronja och idag har hon sadlat om till politiker och har även fått ett par böcker publicerade. Även Dan Håfström har bytt karriär och är idag journalist. Börje Ahlstedt ville absolut vara med i filmen men det fanns dock en hake och det var att den som fick rollen som Mattis kunde rida - Ahlstedt kunde inte rida men ljög och sa att kunde det bara för att få rollen.

Som sagt så har Olle Hellbom gjort många bra Astrid Lindgren-filmatiseringar och från början var det faktiskt tänkt att det var han som skulle regissera Ronja Rövardotter - men tyvärr så dog Hellbom under för-produktionen av filmen och i och med det övervägde man att slopa hela filmprojektet. Men då man redan hade satsat en hel del pengar så bestämde man sig för att anlita en annan regissörer och tur var väl det för den här filmen är ju en klassiker.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen