Recension av Rush

Ã…r: 2013
24/11 2015
Recenserad av kalis89
E
n fartfylld film av den tvåfaldigt Oscarsbelönade Ron Howard i spetsen, baserad på formel 1 förarna Niki Lauda och James Hunts eviga kamp mot varandra. En kamp som höll på att nästan kosta Laudas liv vid ett tillfälle. Filmen skildrar Formel 1´s glamorösa playboy liv i detalj.

Efter många storslagna projekt så tar sig Howard an detta verklighetsbaserade drama och biografi. Filmen handlar i stora drag om hatkärleken mellan rivalerna Lauda och Hunt, under 1970-1980-talet. Filmen speglar på ett mästerligt sätt hur riskabelt det är att vara formel 1 förare. Något som alla förare har längst bak tankarna då de sätter sig bakom ratten att det kan stå dem dyrt och sluta i tragedi om de inte är tillräckligt försiktiga. Då deras topphastighet ligger på närmre 350km/h innebär det stt förarna i princip är villiga att offra sina liv för att hamna på första plats.

Under världsmästerskapen 1971 tävlar de båda mot varandra och hela tiden flåsade varandra i nacken. Men utan att spoila för mycket så vet alla formell 1 entusiaster att det inte var många gånger Hunt vann över Lauda. Det som gjorde att Lauda vinner de flesta loppen beror till stor del på hans intelligens och kunskaperna kring hur de skulle göra bilarna strået snabbare, han pressade sitt arbetslag stenhårt vilket gav resultat, han vann 1975, 1977och 1984.

Under det regniga Grand Prix i Tyskland 1976 är Lauda med om en hemsk olycka, han råkar ut för en krasch som gör att bilen fattar eld vilket leder till att han får hemska brännskadorna i ansiktet. Detta är det första och enda loppet Hunt vinner mot Lauda.

Det är inte alls lätt att välja sida när man tittar på filmen, jag tror inte heller att det är tanken. Något som höjer betyget är att skådespelarna som spelas av Chris Hemsworth och Daniel Bruhl, är mycket lika de riktiga herrarna vilket gör att storyn blir väldigt trovärdigt. Det är kul att den mycket duktiga skådespelaren Daniel Bruhl får möjlighet att visa upp sig vilket kanske gör att han får flera huvudroller i framtiden?

Det är många som skriver att filmen handlar om män, för män och gjord för män men det tycker jag inte stämmer, filmen passar alldeles utmärkt till både tjejer som killar. Visst kan jag hålla med om att tjejerna i produktionen endast är ett bihang.

Filmen är mycket bra filmatiserad och musiken är helt okey, komponerad av den mästerliga Hans Zimmer. Det enda som drar ner filmens betyg är just att kvinnorna endas ses som ett bihang. Filmen är överlag väldigt underhållande och får därför en fyra.

Kristian Andersson AKA kalis89

kalis89 0 har röstat