Recension av Rymdimperiet slår tillbaka

År: 1980
10/10 2006
Recenserad av marfil
F
ör mig som varit Star Wars-fan ända sedan 1978 var ju naturligtvis ”Rymdimperiet slår tillbaka” en historisk händelse när den kom 1980. Och efter att ha lyckats ta mig in på filmen som nervös 13-åring (den var ju barnförbjuden i Sverige i första visningsomgången) så var det ju självklart omöjligt för mig att bli besviken – filmen var fantastisk.

Men det är inte bara jag som älskar den här filmen. De flesta filmfantaster verkar vara överens om att ”Rymdimperiet slår tillbaka” är en av dessa sällsynta fortsättningsfilmer som är lika bra, eller bättre, än föregångaren – tillsammans med filmer som ”Gudfadern II”, ”Aliens” och, mer nyligen, ”X-men 2”.

Filmen tar vid några år efter ”Stjärnornas krig”: det onda imperiet har drivit rebellerna på flykt och Darth Vader är besatt av att hitta Luke Skywalker som är galaxens siste överlevande jediriddare. Luke påbörjar samtidigt sin egen resa för att utvecklas till en färdig jediriddare.

Det som är så enastående bra med den här filmen är att den tar världen och karaktärerna som etablerades i föregångaren och breddar på ett naturligt sätt universumet med nya planeter och figurer, samtidigt som den fördjupar karaktärerna och gör dem mer komplexa och intressanta. Och allt detta utan att det blir det minsta pretentiöst eller tråkigt. Man vågade också i ”Rymdimperiet slår tillbaka” göra storyn lite mörkare, och stämningen lite mer hotfull än i första filmen, vilket också gör att filmen får en egen identitet i filmserien.

”Rymdimperiet” är rasande skickligt gjord ur alla aspekter: miljö, design, karaktärer och specialeffekter är precis som i ”Stjärnornas krig” perfekta för den historia som ska berättas och idéer och skaparglädjen står på topp. Koncept som ”gångarna” som anfaller rebellerna på isplaneten Hoth, eller den svävande staden på Bespin är fortfarande idag lika fantasieggande och sevärda.

Historien i filmen är också skickligt berättad, trots att den innebär en utmaning i att vara ett mellankapitel i en trilogi, och trots att det inte egentligen inte händer så mycket i stora delar av filmen. Faktum är ju att filmens huvudsakliga hjälte Luke Skywalker inte gör så mycket i filmen utom att sitta på en träskplanet och filosofera om gott och ont. Och inte heller i bihistorien om Han Solo händer så hemskt mycket stora saker förrän mot slutet av filmen – ja, förutom den gryende romansen mellan honom och prinsessan Leia, som är precis lagom balanserad mellan romantik och tuffa repliker. Men regissören Irvin Kershner och övriga inblandade lyckas så väl med att skapa ett obönhörligt hot från Darth Vader och det onda imperiet i filmen att man som åskådare fångas upp av stämningen och fascineras av det som sker – utan att det blir tråkigt en sekund.

Idag har man också glömt att många 1980 retade sig på att filmen inte har något egentligt slut, utan att den efter de stora avslöjandena i slutet av filmen lämnar allting öppet inför nästa del – också ett djärvt grepp som mycket väl kunde ha irriterat biobesökare så mycket att filmen inte alls blivit någon framgång.

Men en framgång blev det naturligtvis på alla sätt, och i dag framstår ”Rymdimperiet” som höjdpunkten i Star Wars-sagan.

Till sist några ord om specialversionerna från 1997 och 2004: I ”Rymdimperiet” gjordes relativt små förändringar jämfört med originalet. Man utökade scenen med Wampa-monstret i början, designade om delar av Cloud City, och gjorde ett antal mindre tekniska förbättringar av specialeffekterna. 2004 bytte man också ut hologrammet av kejsar Palpatine till ett där han spelas av skådespelaren Ian McDiarmid som spelar kejsaren i Episod I-II och VI, istället för den underliga figur som spelade kejsaren i originalversionen – allt som allt logiska förändringar, tycker jag.

BeforeYouDie 2 har röstat
peterneal 5 har röstat