Recension av Så olika

Ã…r: 2009
7/11 2009
Recenserad av blue velvet
L
otta och Sanna är två systrar som bägge är i toppen på sina karriärer. Lotta är en nyskild mamma som blivit nytillsatt finansborgarråd i Stockholm, medan Sanna jobbar som framgångsrik tv-producent för ett nystartat allsångprogram på skansen som ska utspela sig mitt bland djuren. Mitt uppe i deras yrkesvardag så träffar båda sin stora kärlek, och det båda systrarna står plötsligt inför sitt livs svåraste val som kan påverka deras karriär och livsideal.

Inavelsteamet Colin Nutley är tillbaka med ännu en feel goodfilm och för andra gången står Helena Bergström bakom megafonen, medans herr Nutley står för producerandet. Sen kan man alltid fråga sig vem som har stått för vad i realiteten. I och med totalfiaskot med 2008 års ”Angel” så känns det mer som att Colin Nutley har satt sin fru i registolen bara för att rädda sitt eget skinn, nu när även den trogna fanskaran fick nog utav sistnämnda film, för någon personlig atmosfär levereras inte av Bergström.

Visserligen inges det lite hoppfullhet i filmens början. Den skakiga handkameran som sveper över Lotta och Sannas föräldrars guldbröllop ger nästan en lite dokumentär känsla med halvrappa dialoger i folklig anda, där Siw Malmqvist och Fredrik Ohlsson som föräldrarna visar att det gamla gardet vet vart skåpet ska stå. Jag känner mig dock konfunderad över Helena Bergströms uttalande i pressen där hon sa att detta skulle vara en feel goodfilm med en allvarlig underton. Det är väl det som team Nutley har försökt förmedla i majoriteten av sina produktioner men misslyckats med, möjligtvis med undantag från de allra tidigaste skapelserna, och så är även fallet med ”Så olika”. Det allvarliga förmedlas på samma sätt som en tonåring skulle förmedla sina djupaste känslor inför hela sin skolklass. Det vill säga rädslan att vara för djup och allvarlig i vissa lägen gör att man bara skrapar på ytan och skrattar bort allting av det som man innerst inne vill dela med sig av. Det blir bara scenerna där den ständige vapendragaren Rickard Wolff och Johan Widerberg spelar mot varandra som lyckas förmedla lite mänskligt allvar. Annars radas det istället upp med klyschor och andra tramsigheter så till den grad att en buskisföreställning på Intiman levererar mer fiber än nämnda film.

Detta leder givetvis till att skådespelarna levererar både och när det gäller kvalitet. Ingela Olsson som Lotta och Philip Zandén som jobbkollegan Joel Adler levererar riktigt bra skådespel gentemot varandra, medan Anna Ulrika Ericsson som lillasystern Sanna känns mer krystad och överspelad. Dock är det Rolf Lassgård som drar det längsta strået denna gång. Hans rolltolkning av den villrådige, frustrerade men innerst inne oerhört varma kollegan Martin Larsson levererar i snudd på hundra procentigt engagemang.

Det är bara att konstatera att här har det inte tagits några nya kliv i utvecklingen, utan här levereras det samma folkhemsspektakel som team Nutley har producerat de senaste sjutton åren, fast med mindre värme, mindre engagemang och ännu mer feghet i sitt förmedlande. Jag måste dock poängtera att ”Så olika” är en bättre film än ”Angel”, fast det säger och andra sidan inte så mycket.

Det blir en mycket svag tvåa!!!

frienatic 1 har röstat
blue velvet 2 har röstat