Recension av Sagan om de två tornen

Regissör: Peter Jackson
Ã…r: 2002
6/5 2003
Recenserad av douloureuse
S
agan om de två tornen är den andra filmen i triologin om ringen. Frodo och Sam fortsätter sin resa mot Domedagsberget över de karga bergslandskapen där onda och goda varelser råder sida vid sida. Ska de klara sin resa fram till Domedagsberget utan att på vägen bli utrotade med resten av den goda världen? Ska de klara av att förstöra ringen eller kommer ondskan för evigt att härska?

Denna film är nummer två i en triologi baserad på Tolkiens böcker. Hade världen varit smart från början hade man aldrig ens publicerat denna krigslystna sexistiska gubbes tråkiga och banala böcker. För det är precis det jag tycker att denna historia är: ännu en banal och tråkig del av fantasygenren. Att man ens kom på tanken att göra påkostad mastodontfilm baserad på böckerna är rent ut sagt idioti.

De första trettio minuterna av filmen har sina ljusa stunder, där man inte helt känner för att spendera sin tid på något bättre, men i tre timmars längd är det lätt hänt att man hellre går och stirrar in i en vägg än ser klart filmen. Vissa av filmens skådespelare ser mer ut att höra till ett dåligt pojkband och kvaliteten på replikerna är ibland minst sagt pinsamt dåliga. Det finns dock några bra skådespelarinsatser men tyvärr utgör dessa ungefär en promille av filmens helhet. Dessutom ser Frodo och Sams datoranimerade följeslagare Gollum mer ut att vara en sliten kopia av "Dobby" i den andra filmen om Harry Potter än en karaktär i Sagan om de två tornen. Han är dessutom tio gånger så enerverande som "Dobby".

Vidare är de ytterst töntiga kärleksscenerna (som inte ens finns med i boken) äckliga och tråkiga och det verkar inte särskilt relevant för filmen att zooma in ett bröst i närbild "dolt" under ett genomskinligt ljusblått tyg. Antalet kvinnor i filmen kan dessutom räknas på mindre än en hand.

De påkostade stridsscenerna som drar ut filmen en timme extra känns enformiga och man hade lika gärna kunnat spela in fem scener och köra dem i repris om och om igen. De känns dessutom bara som en billig efterapning av Braveheart som i sin tur är en ganska usel film.

Trots talande träd (som egentligen inte är träd) och några påhittiga figurer samt oerhört vacker natur finns det andra filmer att vända sig till om man vill ha spänning.

Och trots några snygga animationer och specialeffekter har filmen aldrig några lysande punkter som tilltalar mig, och jag har bara några ord att säga till Sam och Frodo: snälla ta med er hela denna historia och destruera dess filmer och böcker tillsammans med ringen så att vi slipper detta sabla gissel i framtiden.

Rollywood 3 har röstat
BeforeYouDie 2 har röstat