Recension av Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Ã…r: 1975
20/12 2005
Recenserad av m86
S
edan flera år tillbaka så har denna tecknade kortfilm sänts på svensk TV under julafton, och är en stor tradition efter
Kalle Anka att se på under julaftonskvällen.

Tage Danielssons kända sagoberättelse handlar om den 14-årige pojken Karl-Bertil Jonsson som lever nån gång för längesen i Sverige (typ under 40-talet eller så), jobbar på Posten under jullovet och har Robin Hood som sin idol. På den här tiden berättar Tage att det fanns en massa fattiga som syntes på gatorna och ingen brydde sig så mycket. Karl-Bertil bestämmer sig för att göra nåt gott under denna julafton och snor åt sig alla paket som ska till rika människor och ger bort dem till alla dem fattiga (precis som Robin Hood). Men när fadern Tyko får höra om det blir han rasande....

Filmens manus är skrivet utav Tage Danielsson och är regisserad av Per Åhlin. Med en animation (som inte är världens snyggaste men ändå rätt originell) gjorde dem 1975 en tecknad klassiker som skulle få folk att tänka på hur svårt vissa har det än andra.
Figurerna har mycket karaktär i sig och beskriver exakt hur vissa typer av människor är. Ta t.ex. Karl-Bertils pappa Tyko som både är lite rund och rik eller alla dessa fattiga figurer som en trubadur som sover i sitt gitarr-fodral och alla dessa fullgubbar i barer.

Det som jag gillar mest med den här filmen är den fantastiska musiken med ett "saxofon-sound" som jag gillar. De svenska rösterna (där berättarrösten görs utav just Tage) passar som handen i handsken (även om jag personligen inte tycker att Karl-Bertil pratar så mycket). Med själ och hjärta har Tage och Per gjort en klassiker som jag aldrig kommer att glömma.
En film som ger oss svenskar en mysig julkänsla med budskap och att förbättra och att våga stå på sig!

Den här filmen får en 5:a för ett väl berättande och den ändå rätt "fina" animationen för att komma från Sverige!
En God Jul med Karl-Bertil med andra ord!!!

m86 24 har röstat

av m86