Recension av Sagan om ringen - härskarringen

År: 2001
16/9 2002
Recenserad av prenumerant
L
ord of the Rings(LotR), denna episka trilogi. Då den är älskad av så många har en filmatiserad version av boken ett stort kommersiellt värde, vilket nu slutligen manifesterats i Peter Jacksons extremt pampiga verk.

Så gott som alla torde känna till åtminstone ramhandligen i LotR, men jag skall försöka ge en kort sammanfattning:
Frodo är en ung Hob (ett kortvuxet folkslag med stora, håriga fötter och en hyfsat lättsam inställning till livet; ungefär likt den som förekom i 1500-tals bondesamhällen men utan alla plågor, föreställer jag mig) som av sin farbror erhåller en magisk ring. Vad han inte vet är att denna ring är ringarnas Ring, den Enda Ringen, som kontrollerar alla andra. I denna Ring bor en stor del av den onde härskaren Saurons makt, och Saurons tjänare är nu på jakt efter denna trofé som är en förutsättning för en erövring av hela Midgård, världen där filmen utspelar sig. Innan Frodo vet av är han indragen i en flykt från världens ondska, en flykt som sedan utvecklas till ett uppdrag: Frodo skall bära Ringen till Domedagsberget djupt inne i Mordor, ondskans boning i öst, och där förstöra den i dess underjordiska, förtärande eld. Med sig har han sina hob-vänner Sam, Peregrin och Meriadoc, trollkarlen Gandalf, utbygdsjägaren Aragorn (Strider) och representanter för Midgårds Fria Folk: alver, människor och dvärgar. en viss roll spelar även trollkarlen Saruman, som förr varit ledare för det Råd som samlat Midgårds sju (?) trollkarlar men nu vänt sitt ansikte bort från det goda, till mörkrets maktbegär och hagalenskap.

(Som ni märker har jag hämtat en del uppgifter från boken då det är nästan skvatt omöjligt att särskilja de två när man redan har en massa förkunskaper då man ser filmen. En del av detta ovan framgår, tror jag, aldrig i filmen.)

Det är svårt att recensera en film som LotR utan att ständigt jämföra med Tolkiens mer komplexa och svåravbildade mästerverk i bokforom, men jag skall ändå göra ett försök.

Det första och mest bestående intrycket av filmen var att den var otroligt storslagen och pampig. Jag har sällan sett en sådan kavalkad av nästan episka scener radas på varandra. Ta t.ex. Ringsällskapets resa genom det övergivna dvärgsamhället Moria, som nu invaderats av ondskan. Det hela börjar med den magnifika actionscenen vid Morias portar, för att sedan övergå i en kavalkad av storslagna miljöer. Sedan den imponerande entren av en miljard goblins (sjyssta datorrenderingar) undan vilka sällskapet barrikaderar sig i ett litet rum undan, förutom en miljard goblins, orcher och några stentroll, där dvärgen Gimli även hittar en bok med förklaringen till vad som hänt hans folk i Moria. alltsammans avslutas med Balrogens entré, denna elddemon från Midgårds Andra Tidsålder.

Dock blir detta ständigt pampande lite tröttsamt i längden, då det nästan aldrig kontrasteras mot lugn och stillsamhet. Ständigt påkostade effekter, enorma landskapsmotiv (fruktansvärt vackra) och hollywoodmusik.

Apropå musiken, ja. Det enda jag gillade med musiken var de ca 60(!) sekunder som utgjorde filmens *enda* tysta passage. Annars överöses vi av pampmusik i bästa Hollywod-anda. Dör någon viktig person är det sorgliga stråkar, är Sällskapet i Moria är det körer och bombastiska trummor och så vidare. Man tröttnar rätt snabbt och önskar att musiken varit mer autentisk. Gärna mer folkmusik-aktiv musik, enklare arrangemang och fmraförallt *mer tystnad* hade gjort sitt! Jag är fruktansvärt trött på hollywoods musikaliska diktatur som aldrig ger utrymme för nyskapande eller lågmäld musik. Dock ska Peter Jackson ha cred för den enda tysta minuten (om det ens är det), då det faktiskt *märks* att det är tyst.

Just valet av Peter Jackson som regissör så är jag lite förvånad men glatt överraskad. Tänk er en Spielberg ta sig an Sagan om Ringen!
Peter Jackson har förut mest regisserat lågbudgetsplatterfilmer såsom Braindead, Bad Taste och den märkliga Meet the Feebles (måste ses!), men har en märkligt bra känsla för tajming och dramatik. Det måste till hans försvar sägas att LotR är ett mycket bra försök att stilla hungern hos såväl Sagan om Ringen-älskare som den bredare kommersiella publiken.

Dock faller filmen främst på sin kommersiellt tvådimensionella helhet. Filmen lyckas, sina tre timmar till trots, inte tillnärmelsevis ge biobesökaren en helhetsbild av den värld där filmen utspelar sig. Då världen inte är vår utan en helt fiktiv vore det på sin plats att förklara företeelser som exv. naturmagi och Balrogen närmare. Nu blir Gandalf "bara" en mäktig trollkarl, inte ett kraftfullt urväsen i människoskepnad. Balrogen blir "bara" en demon som kan ses inkarnerad i djävulslika väsen i vilken fantasyfilm som helst, inte en ondskans tjänbare från tiden då Midgård var ungt och Sauron var blott en tjänare, inte en härskare.

Det tycks mig att relationerna karaktärerna emellan stundtals är lite ytliga och deras problem alltför lättvindigt skildrade. På något sätt känns det aldrig som att det är något tvivel om att Frodo skall nå fram till Domedagsberget. Filmen blir lite ointressantare än den borde vara. Och så denna jäkla musik som förtar den fantasyaktiga känslan från filmen och reducerar den till "bara" en storslagen, episk och imponerande men ganska okänslig film. Långtifrån den våldtäkt på bokserien en del skrikit om men heller inget fullgott försök att ge den stämning som bokserien inger.

Om jag återgivit någon detalj felaktigt eller varit alltför orättvis kan det bero på att det är ett år sedan jag läste filmen och jag läst boken sedan dess. Dock står huvudlinjerna fast: en *riktigt* bra film är det inte och kommer aldrig heller att bli.

Rollywood 5 har röstat
BeforeYouDie 7 har röstat