Recension av Sagan om ringen

År: 1978
31/1 2005
Recenserad av horvendile
N
u med Peter Jacksons filmer har den här animerade versionen från -78 plötsligt blivit både aktuell och helt passé. Jag har sett den ett antal gånger på VHS när jag var yngre. Nu har jag av nostalgiskäl skaffat den på DVD och funnit det lämpligt att komma med lite reflektioner.

Jag hör till den minoritet(?) som faktiskt gillar den här. Kanske är den dock mest för de som läst böckerna eller på annat sätt är bekanta med historien; mycket är kraftigt komprimerat och borde vara svårt att förstå om man inte redan vet vad det handlar om. Långa samtal i boken kortas ned till två meningar. Ännu längre kapitel hoppas över helt. Intrycket är lite som att sätta boken på snabbspolning framåt, och hoppa lite här och var. Ändå följer den bitvis böckerna närmare än Jacksons version (omfånget motsvarar ganska precis de två första av Jacksons filmer, det vill säga runt en och en halv av böckerna).

En jämförelse med Jacksons filmer är svår att undvika, och jag tycker att denna tecknade version kommer till korta på nästan alla områden. Den känns liksom lam. Bortskämd med storslagna scener ger Bakshis film understundom nästan känsla av teater snarare än film. Det finns också brister i tempot, trots den höga farten.

Räddningen är filmens estetiska förtjänster. I den DVD-version jag har är alla bakgrunder uppsnyggade och ganska ljusa, vilket gör att det tydligt syns att det är teckningar. Specialeffekter med linser och dylikt är också väldigt tydligt just specialeffekter. Men på det hela taget finner jag det estetiska intrycket, inte realistiskt (vad det nu ska betyda), men tilltalande. Ibland är det en samling målningar snarare än film, och det är inte alls dumt. En del bakgrunder påminner mig starkt om Giger - och då kom den här filmen ut före Alien. Greppet att rita på sekvenser filmade med riktiga skådespelare går hem i min bok även det. När det kommer till skuggvärlden överglänser Bakshi rentav Jackson med sin spök- och drömlika, växelvis monokromatiska vision.

Sammantaget finns det en hel del att hämta här för den som redan är inne på Sagan om Ringen och vill ha sig lite alternativ estetik till livs. Det är inte säkert att övriga har lika roligt.

Cineasten 10 har röstat
horvendile 16 har röstat